El Consell Executiu ha aprovat aquest dimecres posar en marxa la reforma del sistema sanitari català. Tal com ja va avisar la consellera de Salut, Olga Pané, en la seva primera comissió parlamentària des que s’ha posat al capdavant de la cartera, el Govern ha donat el vistiplau per crear el comitè d’avaluació, innovació, reforma operativa i sostenibilitat del sistema de salut català (CAIROS) -format per membres del departament- per tal d'”assessorar, acompanyar tècnicament, impulsar i coordinar el procés de desenvolupament de les actuacions del departament per a la reforma i la sostenibilitat del sistema de salut”: “La voluntat del CAIROS és implantar les propostes que s’han anat treballant durant el temps per professionals reconeguts del sector i valorar-ne l’oportunitat i aplicabilitat en condicions reals”, argumenta l’executiu català en els darrers acords de Govern.

El primer punt en què la conselleria començarà a treballar és en “modernitzar” la gestió dels diversos centres sanitaris, especialment els d’atenció primària, i els “sistemes de finançament” per tal d’orientar-los cap a “la incentivació”: “L’adequació del finançament i de la despesa en salut, prioritzant les àrees estratègiques i amb una millor relació cost-efectivitat“, apunten. A banda, tal com ha expressat la titular de Salut en diverses ocasions, també es pretén reformar el sistema per posar al centre “l’atenció social i sanitària integrada”, ja que és un mecanisme per adaptar-se a l’envelliment de la població -un dels grans reptes als quals haurà de fer front la consellera. L’encarregat de presidir aquest nou comitè és el director gerent de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, Manel del Castillo, que té una llarga experiència professional dins el sector.

La consellera de Salut, Olga Pané, i el conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, a la seva arribada al primer Consell Executiu del nou Govern de Salvador Illa / EP

Reformular el model sanitari

La nova consellera de Salut ha optat per crear aquest comitè per tal de fer front als grans reptes que es presenten envers el sistema sanitari, ja que consideren que els mecanismes establerts fa quaranta anys -quan es va començar a teixir el sistema actual- han quedat, d’alguna manera, obsolets. Amb el pas del temps, les diferents administracions catalanes han anat fent algunes modificacions en el funcionament del sistema, però no suficients per pal·liar les mancances estructurals del model. “L’abast d’aquest procés de reforma del sistema requereix una estratègia que fa necessari garantir la incorporació de professionals amb expertesa, coneixements i experiència contrastada, que des de la independència de criteri, contribueixin, amb el seu assessorament, al desenvolupament de les mesures concretes que han de permetre l’efectiva evolució del sistema sanitari”, argumenten.

Comparteix

Icona de pantalla completa