L’esborrany del decret d’Educació per a l’ESO segueix en boca de tothom, i no per a bé. Aquesta vegada, els que han carregat contra la conselleria d’Educació han estat els professors de tecnologia vinculats a la Societat Catalana de Tecnologia, que han començat una campanya per modificar el currículum proposat pel Govern. Pretenen garantir la presència de Tecnologia i Digitalització al currículum de primer a tercer d’ESO com a mínim en els nivells actuals d’hores i continguts. L’esborrany del Govern preveu eliminar el 50% de les hores que es destinen a aquesta matèria actualment.
Si l’esborrany tira endavant sense modificacions en aquest aspecte, l’assignatura passaria de tenir 210 hores en els tres primers cursos de l’educació secundària a tenir-ne 105. Això sí, a aquestes 105 se’ls afegirien hores per continguts digitals. Els professors de tecnologia recorden que a la resta de l’estat s’hi destinen fins a 250 hores, 40 més de les que es fan actualment a Catalunya. Consideren que reduir les hores de tecnologia es tradueix en menys espais on treballar continguts educatius sobre l'”alfabetització tecnològica” de la gent jove, que en el seu futur laboral es trobarà que ha d’exercir en un societat “altament tecnificada”.
Els professors de tecnologia creuen que, a més, això s’allunya de la recomanació internacional, que precisament aposta per incentivar aquesta matèria perquè l’enginyeria i la tecnologia cada vegada tenen un paper més rellevant. Fins i tot van més enllà i adverteixen que afectarà l’equitat i perjudicarà els col·lectius que ja estan “poc representats als estudis tecnològics i d’enginyeria”, com per exemple les dones o la població socialment vulnerable i amb menys recursos.
La denúncia dels professors de tecnologia es suma a la que van fer els filòsofs, que veuen com l’esborrany contempla treure la possibilitat d’estudiar filosofia a la secundària i redueix les hores dedicades a Valors Ètics. Els experts en filosofia consultats per El Món advertien aquest cap de setmana de la “barbaritat” que suposa tenir l’ESO amb menys continguts filosòfics de les darreres dècades.