Sentència important pel Cos de Mossos d’Esquadra la dictada pel Jutjat Contenciós Administratiu 1 de Barcelona després d’un llarguíssim periple administratiu i judicial. El cas es remunta al 2 de juliol de 2021, al districte de Ciutat Vella, quan durant una actuació policial, un dels Mossos d’Esquadra que participaven en el dispositiu va resultar lesionat i el departament d’Interior li va negar la percepció de la indemnització. Ara la justícia li reconeix sense embuts el dret a cobrar la indemnització i obliga la Generalitat a reobrir l’expedient de l’agent en base la interpretació de la sentència.
El cas, que ha estat defensat pels serveis jurídics del Sindicat de Policies de Catalunya (SPC), es va iniciar quan l’agent lesionat va sol·licitar una indemnització basada en la Instrucció 1/2022 del mateix Departament d’Interior. L’agent acreditava entre altres danys reconeguts, una luxació a l’espatlla dreta. L’actuació contra el policia va generar una investigació per part del Jutjat d’Instrucció número 16 de Barcelona, on hi consta un detallat comunicat de lesions valorades pel metge forense i que justificaven 75 dies de recuperació. El cas, finalment, va ser arxivat davant la impossibilitat d’acreditar qui havia estat l’agressor. De fet, que l’autor de l’agressió mai va arribar a ser identificat és un dels punts claus per la negativa de l’administració. Un detall que va servir d’excusa al departament per fer el sord a la pretensió de l’agent.

“No és responsabilitat patrimonial”
L’agent va demanar l’aplicació del principi d’indemnitat per a rebre la compensació econòmica arran de les lesions sofertes durant l’actuació. De fet, els advocats aportaven nombrosa jurisprudència del Tribunal Suprem que reconeixia el dret al cobrament d’indemnitzacions segons varem en actuacions en acte de servei. En concret, la doctrina d’aplicació obliga l’Administració a indemnitzar el personal que pateix danys sense culpa pròpia durant l’exercici de les seves funcions.
L’Administració, però, en primera instància i en via administrativa va no admetre la petició per dos motius. En primer terme, per prescripció del termini de reclamació i per manca d’identificació de l’agressor. Dues raons que el jutjat del Contenciós 1 de Barcelona esberla. La sentència, de set pàgines i a la que ha tingut accés El Món, reconeix que “la indemnització sol·licitada no és una qüestió de responsabilitat patrimonial, sinó un dret general del funcionari a ser compensat pels danys soferts en acte de servei”. Fins i tot insisteix que el dret persisteix que “encara que no s’hagi identificat l’agressor ni existeixi una condemna penal“.

Principi d’indemnitat
La sentència recull tota la jurisprudència aportada per la defensa del policia i estira les orelles al departament. “El problema rau que l’Administració malgrat reconèixer el dret a percebre una indemnització no articula el camí adient perquè el funcionari es vegi rescabalat”, afirma la jutgessa. “A més a més”, afegeix, “en la reclamació en què el funcionari exercia accions de responsabilitat patrimonial davant de la seva pròpia Administració s’ha trobat amb la impossibilitat d’executar-la determinant-se una mena d’injust deure jurídic de suportar el mal”.
La jutgessa deixa clar que el cas només fa que “apuntalar” el principi general de rescabalament o indemnitat. Així, el defineix com un “principi inherent al sentit instrumental de tota Administració”. “Els qui serveixen a l’Administració no actuen en interès propi sinó en el públic, és a dir, al de tots, de manera que, si pateixen dany o perjudici al servei, sense haver-hi culpa o negligència se’ls ha de rescabalar per la pròpia Administració en nom del qual actuen”, assevera la resolució.
Ara, segons els advocats de l’SPC, la Generalitat haurà de reobrir l’expedient i tramitar-lo conforme a aquest principi. Per altra banda, els serveis jurídics del Sindicat remarquen que la resolució és “important pel fet que la Generalitat no reconeixia les lesions patides durant una actuació policial sense autor conegut”. “S’avança un pas més a l’hora de reconèixer aquestes reclamacions i que es puguin rebre les corresponents indemnitzacions sempre”, indiquen des del sindicat.