El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha desmentit amb dades que el foment de l’ús del català a la universitat freni l’arribada d’universitaris provinents de l’Estat espanyol a Catalunya i, a més, ha constatat que aquest impuls no comporta cap mena de descens, ja que aquest any 2023 s’ha assolit la tercera millor xifra de la història. És més, un una resposta parlamentària per escrit, compara les dades d’aquest 2023 amb les del 2013 per subratllar que en aquests deu anys l’increment d’estudiants provinents de la resta de l’Estat espanyol que es matriculen en universitats catalanes ha estat d’un 30,3%.
Així de contundent s’ha mostrat el conseller a l’hora de respondre una pregunta per escrit del diputat no adscrit Antonio Gallego –exmembre del grup de Vox– que, en l’exposició de motius, assegurava que “Catalunya ha perdut atractiu com a destinació universitària per als alumnes procedents de la resta d’Espanya”, subratllava que la inscripció havia caigut més d’un 50% i en culpava el Govern per la “manifesta voluntat de ‘catalanitzar’ la universitat”.
Concretament, subratlla el titular d’Universitats, el 2023 han arribat 2.246 estudiants més que els que van arribar el 2013. “No hi ha, doncs, cap evidència que el foment de l’ús de la llengua catalana a la universitat comporti un descens de l’estudiantat arribat de la resta de l’Estat”, conclou. Així mateix, posa èmfasi que el nombre més gran de matriculacions d’alumnes d’arreu d’Espanya es va produir el juny de 2022, amb 10.541 estudiants, quan ja s’havia aprovat el Pla d’enfortiment del català en el sistema universitari i de recerca.

Toc al diputat no adscrit
Nadal no deixa passat l’ocasió per donar un toc d’atenció i fer-li veure que per formular la pregunta va fer servir dades que “no es corresponen” amb les de tancament. En aquest sentit, el conseller d’Universitats indica que una vegada tancada l’estadística completa del procés de preinscripció a les universitats públiques catalanes i la UVic-UCC en la convocatòria ordinària 2023, el descens d’estudiants preinscrits al sistema universitari català procedents de la resta de l’Estat s’ha situat en un descens únicament del 8,3% respecte al 2022.
Així doncs, el Departament conclou que aquestes dades indiquen que “la xifra d’estudiants de la resta de l’Estat que han sol·licitat plaça a les universitats del sistema universitari català ha estat la tercera més alta de la història, amb 9.659 estudiants” i, de retruc, desmunten que Catalunya hagi perdut atractiu com a destinació universitària.