La primera marca mundial de cotxes elèctrics, BYDCompany, ha incorporat el català entre els idiomes del seu sistema d’informació a bord. Així ho ha anunciat la plataforma l’Aliança per la Presència Digital del Català, que treballa per garantir la presència de la llengua catalana en l’entorn digital. “Contents de comprovar que, després de mesos de gestions, els cotxes de @BYDCompany, primera marca mundial d’elèctrics, ja inclouen el català entre els idiomes del sistema d’informació a bord”, ha dit l’entitat al seu compte oficial d’X, abans Twitter.
Tot i això, la plataforma que coordina el periodista especialitzat en tecnologia Albert Cuesta admet que la traducció encara és “deficient”, però es comprometen a ajudar la companyia a “millorar-la” i confien que el pas de la multinacional xinesa serveixi d'”estímul” i d'”exemple” per a les marques que fabriquen els seus models a Catalunya. “Amb BYD ja són dues marques (l’altra és Tesla) que ofereixen el nostre idioma en la seva configuració”, subratllen.
Contents de comprovar que, després de mesos de gestions, els cotxes de @BYDCompany, primera marca mundial d’elèctrics, ja inclouen el català entre els idiomes del sistema d’informació a bord.
— Aliança per la presència digital del català (@digitalencatala) August 23, 2024
La traducció és deficient, però ja els ajudarem a millorar-la.
(📷 @unjoanqualsevol ) pic.twitter.com/gcZOSQLqmU
En efecte, la firma d’Elon Musk va començar a incorporar els manuals digitals en català el 2020, i ofereix en català tots els seus models –els Tesla S, X, 3 i Y– tret de la furgoneta tot terreny Cybertruck, incipient al mercat europeu. El fabricant de vehicles elèctrics va incorporar fa quatre anys la llengua catalana com a opció al menú lingüístic de la pantalla digital i es va posicionar com la primera marca de cotxes elèctrics que inclou aquesta llengua. La incorporació del català es va produir després de dos anys de treball conjunt entre la Plataforma per la Llengua i la companyia automobilística americana per incorporar el català en la tecnologia de l’empresa i en la pàgina web.
Una aliança de vuit entitats
La plataforma que coordina Cuesta està formada vuit entitats. Amical Wikimedia, l’Institut d’Estudis Catalans, l’Institut Ramon Llull, Òmnium Cultural, Softcatalà, WICCAC, l’Obra Cultural Balear, l’Acció Cultural del País Valencià, la Plataforma per la Llengua i la Fundació.cat treballen en vuit camps diferents per revertir la pobresa del català a la xarxa. En àmbits com el contingut web, les aplicacions mòbils, les xarxes socials, les plataformes audiovisuals, l’automoció, els electrodomèstics, els assistents de veu i la intel·ligència artificial, les diferents entitats contacten amb els actors implicats per proposar mesures per millorar la presència del català a l’àmbit digital.