Les llistes d’espera dels cursos de català que ofereix el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) es van tancar inicialment amb 12.780 persones sense plaça en el moment de finalitzar la darrera matriculació. L’esforç del Consorci per recol·locar els aspirants va aconseguir rebaixar aquesta xifra fins a deixar-la en 7.966 persones. Per tant, després de moure totes les fitxes possibles, gairebé 8.000 sol·licitants van quedar fora. Així ho admet, amb tot detall, el conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, en una resposta a una pregunta parlamentària per escrit de Junts per Catalunya, que va demanar explicacions sobre les cues i el col·lapse de la web per a apuntar-se als cursos de català per a adults del CPNL.
Vila assegura, en la resposta publicada al Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya (BOPC), que el CPNL ha ofert una atenció personalitzada a totes les persones que inicialment es van quedar sense placa i, d’una banda, se’ls va oferir places alternatives en horaris i/o localitats diferents de les que havien sol·licitat prèviament. “Mitjançant aquest procediment, es va aconseguir reduir la xifra inicial a 7.966 persones, que es distribueixen territorialment de la manera següent: 6.341 a la província de Barcelona, 691 a la província de Girona, 742 a la província de Tarragona i 192 a la província de Lleida”, detalla el conseller, i afegeix que “d’altra banda, se’ls va oferir recursos d’autoaprenentatge disponibles gratuïtament”.
El titular de la cartera de Política Lingüística de l’executiu de Salvador Illa subratlla que, a més, a més, “s’ha treballat per augmentar el nombre d’actors implicats en la formació de català i oferir, així, més cursos coordinats a través del CPNL” i posa l’exemple del nivell C2, on, segons afirma, “ja s’han ofert 700 noves places gràcies a aquest model de coordinació” entre el febrer i el juny 2025. Tot i admetre que hi ha hagut incidències en els processos d’inscripció, Vila remarca que “en aquells casos en què se n’han produït, han estat de dimensions comparables a processos digitals amb afluències similars”. En aquest sentit, explica que el CPNL està treballant conjuntament amb la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana (DGSEC) i el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) per “redissenyar tot el procés d’inscripció, que caldrà anar implementant progressivament”.

Un procés de matriculació complex
Amb tot, Francesc Xavier Vila destaca que el sistema de matriculació per aquests cursos és “un procés d’una gran complexitat tècnica”, ja que, d’entrada, “hi ha cinc períodes de matriculació l’any, en què s’ofereixen desenes de milers de places de nivells diferents, en horaris diferents, arreu del territori”, i que “el públic al qual s’adreça és d’una enorme diversitat lingüística i de nivell socioformatiu”. És per això, afirma, que “el format de matriculació presencial conviu amb els processos d’inscripció en línia”. A més, el conseller apunta al creixement de la demanda i la situació d’”infrafinançament històrica” com a factors clau que no han permès “emprendre la renovació a fons que necessita el sistema informàtic d’inscripció”, ja que la “immensa majoria” dels recursos del CPNL s’han hagut de dedicar a atendre els cursos.
Tot i això, Vila exposa que en els darrers anys s’han adoptat diverses mesures per millorar el procés actual i assenyala que “s’estan auditant les aplicacions informàtiques, sota la coordinació del CTTI, per garantir-ne el correcte funcionament; s’ha posat en marxa un sistema de cua virtual; s’han simplificat els tràmits; s’han millorat els protocols d’inscripció, i s’ha reforçat el personal i ampliat els horaris d’atenció al públic en períodes de matriculació”. Així mateix, el conseller concreta que s’està estudiant adoptar altres mesures addicionals com la col·laboració amb altres departaments o amb els ens locals durant aquests períodes d’inscripció per “donar un millor suport a la ciutadania”.
I no només això: el conseller expressa que després d’avaluar el procés d’inscripció durant el juny de 2024 es va decidir crear una pàgina de preguntes freqüents per resoldre els principals dubtes de les persones que es volen apuntar als cursos, es van traduir tots els formularis d’inscripció a les principals llengües de la immigració i també es van adoptar millores en el disseny gràfic i en la informació del web del CPNL. A més, recorda que les persones continuen tenint la possibilitat de formalitzar la inscripció de manera presencial, amb el suport del personal del CPNL.

Infrafinançament i creixement migratori
En la resposta, Vila apunta a l'”infrafinançament crònic” i al creixement migratori, que fa pujar la demanda de cursos, com les principals causes dels problemes que han tingut el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL). Així, subratlla que en un context de creixement migratori en què Catalunya ja rebia una mitjana de 100.000 nouvinguts cada any, el pressupost traspassat des de Cultura destinat a l’entitat va arribar a ser, el 2012, de només 15 milions d’euros anuals. “Aquesta limitació pressupostària va obligar a prioritzar els cursos inicials, i, així i tot, els recursos continuaven sent clarament insuficients per atendre tota la demanda existent”. Tanmateix, admet que des de si bé durant els anys 2020 i 2021 va començar a corregir-se lleugerament aquesta situació d’infrafinançament, ha sigut de l’any 2022 fins a l’actualitat que hi ha hagut un increment “més substancial i sostingut” en el pressupost anual destinat al CPNL, fins a arribar als 47 milions d’aportació del departament de Política Lingüística aquest any.
Tot i el context de pròrroga pressupostària, Vila ressalta que el Govern va aprovar el passat mes de març un pla de xoc amb una inversió extraordinària de 8,8 milions d’euros per “reforçar significativament l’ensenyament i l’acreditació del català entre les persones adultes, augmentar els actors que ofereixen cursos de formació, millorar els processos d’inscripció i d’avaluació i incrementar les vies d’aprenentatge amb nous formats de cursos i horaris per oferir una major flexibilitat als aprenents, entre altres mesures”. Aquestes mesures, segons defensa, han comportat “un increment de la capacitat del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), la qual cosa està permetent ampliar la plantilla de l’entitat i, consegüentment, també l’oferta de cursos propis i coordinats, tant en línia com presencials”.