Missing 'path' query parameter

“M’estic posant tossuda perquè vull viure amb la meva llengua i n’estic farta que tothom canviï de llengua a la mínima”, manifesta Anna M. Puig, de 77 anys, en conversa amb El Món, durant la qual explica amb pèls i senyals la discriminació lingüística que va patir el passat 15 de setembre quan va acudir a les urgències de l’Hospital Universitari Dexeus de Barcelona a causa d’un episodi d’amnèsia temporal que va patir durant aquell matí, en tornar a casa sense recordar d’on venia. Hábleme en castellano, explica que li va dir el primer metge que la va atendre, i a partir d’aquí ha obert una lluita per la defensa dels seus drets lingüístics, amb l’assessorament de Plataforma per la Llengua, que pot acabar a la Síndica de Greuges, ja que no ha rebut cap resposta de la queixa que va presentar al Col·legi de Metges. “La setmana que ve faré l’escrit a la Síndica”, ha deixat clar en declaracions a aquest diari aquest divendres, després de tres mesos esperant la reacció de la corporació. Qualifica de “molt poc responsable” que el Col·legi de Metges no actuï en aquest cas.

L’Anna assegura que el metge es va negar a atendre-la perquè volia parlar en català, i subratlla que es va sentir “humiliada” perquè li va exigir parlar en castellà. “Así nos entendemos todos“, afirma que li va dir. “Jo li vaig respondre que érem a Catalunya i que aquí es parla el català, i li vaig demanar una mica d’empatia. Jo parlo l’idioma de la meva terra i no tinc per què canviar de llengua, tinc tot el dret de parlar en català”, defensa l’afectada, i recorda que el seu marit es va enfadar amb el sanitari i també li va recordar que el català és llengua oficial a Catalunya. “Ens va dir que som uns maleducats, uns xenòfobs, ens va dir de tot, i al cap d’una estona va venir un coordinador i em va comunicar que vindria un altre doctor”, que és el que finalment la va atendre.

Els Mossos a l’hospital i un informe mèdic “sorpresa”

Enmig de tota aquesta situació, la denunciant revela a aquest diari que els Mossos d’Esquadra van fer acte de presència a l’hospital, a petició del primer metge. “Resulta que el primer metge havia trucat al 112”, relata, i afegeix que quan van veure els agents es van quedar “perplexes”. “Els vam donar les dades, els vam explicar la situació i van marxar perquè van veure que no passava res”, detalla sobre l’actuació dels agents que es van personar a l’hospital. La pacient va ser finalment atesa per un altre professional, però va haver d’esperar-se una hora per trobar un doctor que l’entengués en català. “Em va atendre de manera correcta i fins i tot li vam donar les gràcies, però quan vam arribar a casa i vam llegir l’informe ens vam quedar astorats”, remarca.

Informe mèdic redactat pel segon metge / Plataforma per la Llengua

De fet, l’informe, fet públic per Plataforma per la Llengua, reconeix els fets, però culpa la pacient de la situació que es va viure a les urgències de l’hospital i titlla la petició de la pacient de parlar en català de “grotesca i xenòfoba”. En canvi, defensa l’actuació del primer metge que la va atendre, i diu que en tot moment es va dirigir a ella de forma “educada”. Tanmateix, l’Anna subratlla que aquest informe el va redactar una persona que no va presenciar la situació que viscuda i assenyala que “explica el que li va dir l’altre”. Amb tot, la dona lamenta que aquest no és un fet aïllat i que a Catalunya “no es pot viure en català”. “No és sempre amb la intensitat d’aquest metge, però últimament em trobo molt amb aquest problema”, sentencia.

Abans d’anar de recórrer a l’assessorament de Plataforma per la Llengua, la primera queixa la va posar a l’hospital i posteriorment la va traslladar a l’entitat. “Em van respondre”, destaca, i tira d’ironia per manifestar que “la Dexeus sempre és molt correcta”. “Em van dir que ho havien tingut en compte i ja està”, subratlla de la resposta que va rebre del centre. De fet, el centre hospitalari admet que el primer metge hauria d’haver “adoptat mesures de contingència davant la situació: sol·licitant la col·laboració d’un altre facultatiu que pogués atendre-la en català o buscant el suport d’altres professionals com a traductors”. Tot i que en la carta l’hospital es va disculpar i va afirmar que “es prendran les mesures oportunes per evitar situacions similars en el futur”, no es comprometia en cap moment a investigar els fets per avaluar si el professional era susceptible de ser sancionat.

Resposta de la Dexeus a la queixa de la pacient / Plataforma per la Llengua

Una trobada de Plataforma per la Llengua amb la Dexeus i recurs al Col·legi de Metges

L’afectada es va posar en contacte amb Plataforma per la Llengua, que l’ha assessorat en tots els passos a seguir i també ha fet gestions per la seva banda. L’entitat presidida per Òscar Escuder –metge de professió– es va reunir amb el gerent i caps de diverses àrees de l’Hospital Universitari Dexeus, una trobada que, segons fonts de l’ONG del català, “no va anar bé”. Els responsables del centre hospitalari els van traslladar que el Departament de Salut els havia demanat documentació i que ells ja els l’havien facilitat, però no van voler entrar al fons de la qüestió i van justificar el comportament del professional al·legant que la pacient va tractar malament el professional.

El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, i la directora de l’entitat, Rut Carandell, al Parlament / JMB

“Estaven bastant enfadats pel fet que haguéssim fet públic el cas i dolguts per la seva reputació”, subratllen les fonts consultades, i afegeixen que els van traslladar que l’hospital no té cap problema amb la llengua. Així, van al·legar que tenen molta rotació de treballadors i que quan se n’incorporen de nous els comuniquen que es trobaran “amb dues llengües”, el català i el castellà, però res més. Davant aquesta situació, Plataforma per la Llengua va recomanar als responsables de Dexeus elaborar un pla lingüístic i es va oferir a assessorar-los per fer-lo. També els van oferir formacions a treballadors i a càrrecs de responsabilitat. Un oferiment que no ha obtingut resposta per part de l’hospital més enllà de dir que ja s’ho pensarien.

En paral·lel a aquesta trobada, l’ONG del català destaca que el Col·legi de Metges, que tindria potestat per actuar contra el professional, no ha respost a la queixa que va presentar l’afectada. En aquest sentit, les fonts de l’entitat subratllen que, en no haver obtingut resposta en tres mesos, un termini que va vèncer aquest dijous, el cas es pot elevar a la Síndica de Greuges. “Recomanem als denunciants que recorrin a la Síndica, també per la manca de resposta de l’organisme”, destaquen les fonts.

Plataforma està a l’espera de reunir-se amb la consellera de Salut

D’altra banda, l’entitat explica que acostumen a mantenir reunions periòdiques, uns tres o quatre cops l’any, per tractar discriminacions lingüístiques en l’àmbit sanitari, amb càrrecs intermedis del Departament de Salut. Però subratllen que des d’aquest cas de discriminació no s’hi han pogut reunir perquè, segons detallen les fonts de l’ONG, la persona que ho gestiona està de baixa. Malgrat això, l’entitat està a l’espera que la conselleria els confirmi dia i hora per reunir-se amb la consellera Olga Pané.

Fonts del Departament de Salut, per la seva banda, han assegurat a aquest diari que la conselleria “vetlla pels drets lingüístics de la ciutadania i actua quan detecta casos de discriminació”, però no ha volgut entrar a valorar el cas concret que va patir l’Anna a l’hospital Dexeus. D’altra banda, sobre una possible reunió amb l’ONG del català, han traslladat que tenen intenció de “parlar amb totes les entitats i institucions de l’àmbit lingüístic que treballin en l’entorn sanitari”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter