La direcció de l’Hospital Universitari Dexeus va traslladar al conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, que no poden garantir l’atenció dels pacients en català per falta de personal i perquè els és impossible trobar professionals amb el coneixement de la llengua acreditat. Aquests són dos dels arguments que, segons ha pogut saber El Món de fonts del Departament, la direcció del centre hospitalari va traslladar a Vila en la reunió que va mantenir el passat 6 de febrer amb els màxims responsables del centre per “prevenir i evitar” situacions de discriminació lingüística com la que va viure l’Anna M. P., la dona de 77 anys, que va ser insultada en l’informe mèdic escrit per part d’un dels dos metges que la va atendre el 15 de setembre del 2024 al servei d’urgències de l’hospital i s’hi van enfrontar perquè la pacient es negava a deixar de parlar català.
Vila va explicar que s’havia reunit amb representants de la Dexeus en una resposta per escrit publicada Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya (BOPC), on va remarcar que la trobada havia servit per “explorar de manera conjunta vies per prevenir i evitar aquestes situacions, així com possibles col·laboracions per millorar els protocols lingüístics del centre i garantir la capacitació lingüística del personal sanitari de l’àmbit privat”. Però en aquella resposta no aclaria la posició del centre hospitalari. Ara, aquest diari ha pogut saber que el centre hospitalari, tot i tenir una actitud de total predisposició a col·laborar i assegurar que disposa d’un protocol on els drets lingüístics hi estan inclosos, va al·legar que, com a tot el sector mèdic, els és impossible trobar professionals amb la llengua acreditada i que, a més, es troben amb escassetat de personal. Per això és tan important incidir en la formació, subratllen les fonts de la conselleria consultades.
Vila, a més, va insistir durant la reunió en el compromís del departament amb la protecció dels drets lingüístics i va remarcar que la situació que va patir Anna M.P. al servei d’urgències de la Dexeus “s’allunya de la voluntat tant del Govern com del centre implicat”. Així mateix, va deixar clar als responsables del centre que el cas “evidencia la necessitat de reforçar els mecanismes destinats a la gestió”. Això, malgrat que Salut no va prendre cap mesura contra el professional que va retreure per escrit a la pacient el que va considerar una actitud “grotesca i xenòfoba” perquè mantenia el català i demanava ser atesa per algú que l’entengués.

Salut va exculpar la Dexeus perquè va considerar que havia seguit les “guies i protocols”
En efecte, la consellera de Salut, Olga Pané, va explicar fa uns mesos que la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària va engegar els mecanismes d’inspecció corresponents quan va tenir coneixement dels fets denunciats per la pacient i va decidir obrir un “expedient d’informació prèvia”. Tot i investigar els fets, la conselleria de Pané va arxivar el cas sense prendre cap mesura disciplinària contra els professionals sanitaris que van atendre Anna M. P. perquè la direcció general va considerar que “la prestació de l’assistència sanitària va seguir les guies i protocols de pràctica clínica i es va respondre [la Dexeus] la reclamació d’acord amb la normativa vigent”.
Davant l’exculpació de Salut, la pacient va enviar una carta a la consellera Olga Pané per comunicar-li la “gran decepció” que es va endur per l’actuació del Govern amb el seu cas. Segons va fer constar en la carta a la qual va tenir accés El Món, la pacient va retreure a l’executiu de Salvador Illa que “no defensen els ciutadans agredits per la llengua” i va criticar que ni tan sols es volgués fer públic les conclusions de l’expedient informatiu. “Si s’hagués trobat com jo amb un metge a urgències que et nega la seva atenció i no et dona cap via per ser atesa, en situació de preocupació i espantada com estava, hauria pogut pensar que se seguien els protocols establerts?”, li va preguntar.