L’Agència Catalana del Consum (ACC) va rebre més de tres denúncies al dia per vulneració de drets lingüístics durant l’any 2024. Aquesta és la conclusió que s’extreu d’una resposta del conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, a una pregunta per escrit formulada per Junts per Catalunya per conèixer les queixes i denúncies que ha rebut la Generalitat per vulneració dels drets dels catalanoparlants. El conseller destaca que l’organisme públic de consum va rebre un total de 26 queixes i 1.193 denúncies per “raó de vulneració de drets lingüístics” a consumidors. Una xifres un pèl inferiors a les registrades l’any 2023, quan va recollir 36 queixes i 1.874 denúncies per raó.
La resposta de Vila també inclou les queixes relacionades amb la llengua que han rebut els diferents departaments de la Generalitat. Així, Salut va registrar l’any passat un total de 273 queixes relacionades amb la manca d’atenció en català en centres del SISCAT, 17 més de les 256 que va rebre l’any 2023. Sobre les queixes rebudes l’any passat, el conseller afegeix en la resposta que n’hi ha 10 que “han comptat amb la implicació de menors”. Per la seva banda, el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica va rebre 9 queixes per vulneració de drets lingüístics al llarg del 2023, però l’any passat només va “tenir constància” de 3 casos en què un ciutadà “considerava que hi havia hagut una vulneració de drets lingüístics”. En relació amb el Departament d’Igualtat i Feminisme, l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-Discriminació va rebre 7 denúncies el 2023 i 8 el 2024.
El Departament d’Interior i Seguretat Pública, per la seva banda, va rebre un total de 4 queixes l’any 2023 i dues el 2024, però el conseller remarca en la resposta que en tots els sis casos “les queixes provenien de ciutadans que havien parlat en català als agents i havien rebut resposta en castellà”. Per part de Presidència es van rebre s’han multiplicat per 3 les queixes per vulneració de drets dels catalanoparlants d’un any a l’altre: 3 (2023) i 9 (2024). També han augmentat les que ha rebut el Departament de Recerca i Universitats, ja que les universitats catalanes van rebre 80 queixes en relació amb la llengua catalana l’any 2023 i 108 queixes l’any 2024. En canvi, el Departament de Política Lingüística, que abans era una secretaria general de Cultura, va registrar un total de 334 queixes l’any 2024 per part de la ciutadania per manca d’ús del català el 2023, 77 menys que les 411 registrades el 2023. Finalment, l’Assessoria Jurídica del Departament de Drets Socials i Inclusió i el Departament d’Educació i Formació Professional no té constància de cap queixa ni denúncia durant aquests dos anys.

Més de 490.000 euros en sancions
D’altra banda, el conseller de Política Lingüística explica que les sancions imposades per la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors es classifiquen “inicialment com a lleus”, tal com estableix l’article 332-2, 1, del Codi de consum de Catalunya, i detalla que l’any 2023 es van imposar 261 sancions, que representen un total de 492.920 euros. De fet, segons el Balanç d’Actuacions de l’Agència catalana de Consum, les queixes per vulneració dels drets lingüístics ocupen el segon lloc del rànquing només superades per les 685 rebudes en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i en matèria de subministrament o prestació de servei. Així mateix, Francesc Xavier Vila puntualitza que el balanç corresponent a l’any 2024 encara no s’ha publicat, i és per aquesta raó que “no es disposen d’aquestes dades per a l’any en qüestió”.