El conflicte entre els funcionaris de presons i el Departament de Justícia corre el risc d’enquistar-se després que la conselleria hagi descartat dimissions per l’assassinat d’una cuinera al centre penitenciari de Mas Enric, al Catllar (Tarragonès), a mans d’un pres que es va suïcidar. Els treballadors, que aquest dilluns van tornar a bloquejar els accessos de la majoria de les presons catalanes, han decidit donar un respir als interns i de moment estan complint la treva de 24 hores que durarà tot el dia. Mentrestant, els sindicats estan decidits a aguantar el pols al Govern i plantaran per tercera vegada la consellera de Justícia, Gemma Ubasart, que els ha convocat a una reunió aquest dimarts al matí.
La mort de la cuinera ha estat la gota que ha fet vessar el got dels funcionaris de presons, que fa anys que denuncien falta de seguretat i manca de recursos i personal. Des de la setmana passada els treballadors de les presons han bloquejat els accessos de les presons catalanes, la qual cosa ha provocat que milers de presos s’hagin hagut de quedar confinats a les seves cel·les per manca de personal. Com que oficialment no s’ha convocat una vaga, el Departament de Justícia ha avisat els treballadors que no podria comportar sancions. La conselleria considera que la situació és “greu” i ha ofert nous interlocutors als sindicats, que de moment es neguen a dialogar fins que no dimiteixi Ubasart o el secretari de Mesures Penals, Amand Calderó.

Afectacions al dia a dia de les presons
L’aixecament dels bloquejos és una treva per rebaixar la tensió a l’interior de les presons, on interns i funcionaris han hagut d’aguantar unes condicions molt complicades durant els dies de protestes, segons Justícia. Els sindicats, en canvi, neguen que hi hagi haguts afectacions fora del normal i asseguren que el règim als centres penitenciaris on els presos han pogut sortir de les cel·les ha estat el que hi hauria un dia festiu, amb sortides al pati, botigues obertes, serveis sanitaris actius i àpats distribuïts des de les cuines. La Generalitat xifra en uns 4.000 els presos que no han pogut sortir de les cel·les per falta de personal.