Els polèmics canvis en l’organització del currículum de batxillerat impulsats per la conselleria d’Educació, en mans d’Esther Niubó, anunciats el passat mes de desembre continuen aixecant polseguera entre la comunitat educativa. D’entrada, la titular de la cartera va posar sobre la taula un seguit de modificacions en l’organització de la secundària obligatòria arran d’un requeriment del seu homòleg del govern espanyol. Unes modificacions que, des d’un primer moment, han generat molt rebuig entre part dels docents del sistema educatiu català, especialment entre els professors de l’àmbit científic -els més afectats pels canvis proposats per la conselleria. Tot i que des de l’anunci el departament ha mantingut diverses reunions amb els docents per intentar “consensuar” les modificacions, la proposta de l’administració continua generant molts dubtes entre la comunitat educativa.
Aquest mateix dimarts, el conjunt d’organitzacions sindicals del sistema educatiu, USTEC -el sindicat majoritari del sector-, l’organització de professors de secundària Aspepc, CCOO, la CGT, la Intersindical i UGT, han signat un comunicat conjunt i l’han defensat davant la consellera, que ha visitat aquest matí l’Institut Pau Claris de Barcelona amb motiu del Dia mundial de la dona i la ciència, en què rebutgen “totalment” la proposta del Departament d’Educació i Formació Professional de “fusionar les assignatures científiques a 1r de Batxillerat”. Tal com ha defensat la plataforma Ciències en Perill -una agrupació de docents de ciències creada en resposta als canvis impulsats per la conselleria- en diverses ocasions, els principals sindicats del sector consideren que el plantejament de l’administració “suposa un retrocés en la qualitat educativa i un atac a l’especialització científica”: “La fusió de les matèries de física i química, així com biologia, geologia i ciències ambientals, suposa una reducció horària i una compactació dels continguts que farà inviable una formació científica rigorosa”, argumenten.

Els punts febles de la proposta de la conselleria
Per als sindicats, més enllà de la reducció horària que comportaria la fusió de matèries, “l’oferta d’assignatures optatives per compensar aquesta pèrdua d’hores [tal com estipula la proposta de la conselleria] no garanteix cap equitat”: “Dependrà dels recursos de cada centre i de les possibilitats reals de l’alumnat d’accedir-hi”, argumenten els principals sindicats del sector, que consideren que aquesta proposta també contribueix a incrementar la “desigualtat educativa” entre alumnes i centres catalans, ja que no tots els estudiants del sistema educatiu podran optar a la mateixa formació optativa.
En aquesta mateixa línia, tal com ja han deixat clar en diverses ocasions per separat, les organitzacions de treballadors lamenten que la conselleria que encapçala Esther Niubó ha impulsat aquesta proposta “sense escoltar les aportacions del professorat, dels sindicats i de les institucions científiques i acadèmiques”: “Qualsevol canvi curricular ha de ser fruit del diàleg i el consens, garantint que es respectin les necessitats formatives de l’alumnat i les condicions laborals del professorat”, exclamen. És per aquest motiu que, unitàriament, els sindicats del sector reclamen a la conselleria que reculi i retiri la seva proposta de canvis -els quals es començarien a implementar de cara al curs 2026/27- i “s’assegui a negociar amb la comunitat educativa una solució que preservi la qualitat de l’ensenyament científic així com un currículum de batxillerat globalment consensuat”: “No permetrem que aquesta reforma es tiri endavant, defensarem el dret a una educació científica de qualitat”, conclouen. La batalla per preservar les ciències a batxillerat, doncs, continua lluny de resoldre’s.