La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha viscut un mes de juliol molt marcat per la crisi amb les adjudicacions de les places de docents per al curs vinent, un procés conegut com a adjudicacions d’estiu. Malgrat que el llistat de destinacions s’havia de publicar a mitjans de mes, el departament es va veure obligat a paralitzar temporalment el procés després de detectar “incidències no justificades“. Unes “incidències” que posteriorment el Govern ha identificat com a intencionades. A causa de la dura crisi amb què va topar Niubó de cop i volta, amb tota l’oposició revoltada i les organitzacions sindicals endurint el to cada vegada més, la consellera va optar per apaivagar el foc amb la destitució del fins ara subdirector general de Plantilles, Provisions i Nòmines del departament i excap del Servei de Personal Docent, Enric Trens. El conflicte per les adjudicacions, malgrat la publicació de les destinacions definitives, continua latent.
Amb l’objectiu d’esquivar una nova polèmica el juliol de l’any vinent, la titular de la cartera ha assegurat en una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que planteja avançar “una mica” o “escurçar” el procés de preinscripció escolar per tal d’evitar un nou desgavell en les adjudicacions. És a dir, modificar el calendari de la preinscripció dels alumnes per poder avançar el procés d’assignació de places dels mestres i professors, ja que la consellera assegura que són dos procediments que formen part del mateix “engranatge”. Els sindicats de docents consultats per El Món, però, no acaben de confiar que aquest moviment del departament tingui un impacte positiu per millorar el procés d’adjudicacions: “Els problemes passen cada any, no és qüestió de dates”, exclama la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, que assegura que l’avançament del calendari de preinscripció no els sembla “ni bé ni malament”.
En aquesta línia, en representació d’UGT, Lorena Martínez argumenta que la reestructuració dels terminis administratius pot tenir beneficis, però alerta que no ha de tenir cap impacte per a les famílies: “L’avançament, a priori, pot ser positiu, sempre que això no suposi cap perjudici per a l’alumnat i les famílies”, apunta la portaveu sindical, que considera que per fer l’avançament correctament “s’hauria de revisar que totes les places que surtin siguin correctes i no en quedi cap pel camí”. És a dir, que no s’acabin reduint places en alguns centres després de l’inici de la preinscripció.

Una possible solució insuficient
Els sindicats consultats coincideixen que els problemes amb les adjudicacions de places dels docents no rauen, estrictament, en les dates i els terminis del procés, sinó que les mancances del sistema són de fons: “Tenim un sistema que és anòmal”, exclama la portaveu del sindicat majoritari, que recorda que cada any hi ha problemes informàtics en aquesta mena de processos. De fet, aquesta mateixa setmana l’administració catalana ha obert la sol·licitud per reduir-se dues hores lectives no presencials a la setmana per als docents majors de 55 anys -un dels punts pactats el gener de 2024 per CCOO i UGT amb els anteriors responsables de la conselleria- i, segons denuncien des d’USTEC, “la web ha quedat bloquejada”: “Els problemes informàtics són constants”, lamenta Segura, que assegura que hauria vist amb més bons ulls que l’anunci de l’avançament del calendari de preinscripció escolar hagués anat acompanyat de més canvis.
Les organitzacions sindicals consultades també coincideixen en la idea que un dels principals elements que s’han d’incorporar per millorar el procés d’adjudicacions és que es facin en funció de “l’antiguitat i les notes d’oposició [en el cas dels funcionaris]” i respectant els criteris de mèrits: “Les places amb característiques concretes en funció de les necessitats dels alumnes ja es pot entendre que s’adjudiquin de manera més concreta, però sempre ha de ser complint tots els requisits, no triades a dit per amiguismes”, argumenta la portaveu del sindicat majoritari, que recorda que aquesta és una de les esquerdes del polèmic decret de plantilles. Lorena Martínez també apunta que, per evitar un nou desgavell amb les adjudicacions, és fonamental que les “places vacants” que s’han de cobrir de cara el curs vinent “siguin públiques”: “Tothom ha de saber a quins llocs pot optar a treballar”, argumenta.

Els nous moviments de la conselleria
Malgrat les reticències i reclamacions de les organitzacions sindicals del sector, la conselleria no ha anunciat cap pla de millora dels aspectes tècnics del procés d’adjudicació de places dels docents. En l’entrevista amb l’ACN, la titular de la cartera, a banda de posar sobre la taula la possibilitat “d’escurçar” o avançar “una mica” la preinscripció escolar, també defensa que per “reforçar la solvència tècnica” dels processos “complexos” de l’ensenyament ha encarregat un pla al Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) -un organisme adscrit al Departament de Presidència el qual controla, entre d’altres, els aspectes informàtics de les adjudicacions- per “reforçar” aquest procés concret. De moment, però, la consellera Niubó no ha donat més detalls sobre quins mecanismes addicionals articularà per evitar un nou desgavell amb les assignacions de places per als docents.
Per als sindicats, però, el primer pas que cal dur a terme és més senzill: que les places estiguin ben adjudicades. Més enllà de la “incidència” que ha forçat la destitució del fins ara subdirector general de Plantilles, Provisions i Nòmines del departament, el llistat final de les adjudicacions va acabar amb canvis en 2.898 de les 57.000 places adjudicades en primera instància. És a dir, prop de 3.000 places no havien estat correctament adjudicades d’entrada. Aquest, però, no és un fet aïllat, ja que el juliol de 2024, moment en què la conselleria estava en mans d’Esquerra Republicana, el procés d’adjudicació també es va complicar significativament a causa de la incorporació dels prop de 20.000 docents que havien superat el macroprocés d’estabilització. Tenint en compte aquesta situació, els sindicats reclamen a l’administració catalana que “les places estiguin ben adjudicades”: “Que a cadascú li pertoqui la seva plaça”, exclamen.