Educació desplegarà, d’ara fins al 2025, la part final del pla de xoc per digitalitzar les aules a partir dels fons Next Generation. Així ho ha anunciat aquest dimecres la consellera d’Educació, Anna Simó, en ple debat sobre la regulació de l’ús dels mòbils als instituts. Simó ha insistit que la tecnologia és compatible amb la lectoescriptura i que, de fet, les eines desenvolupades pel departament no entren en contacte amb l’alumnat fins, com a mínim, cinquè de primària. Hi ha quatre tipus d’equipaments que arribaran aquest curs a centres públics i concertats que tinguin més d’un 30% d’alumnat vulnerable: equipament per a aules vivencials, destinat a 150 centres d’educació especial, panells interactius, maletes audiovisuals i els kits de robòtica.

En els pròxims mesos 2.847 centres que han triat personalment el material que necessiten rebran 31.176 panells interactius, 4.313 kits de robòtica i 2.762 maletes audiovisuals, així com l’assessorament de la conselleria per treure el màxim profit educatiu a la tecnologia. La idea és “posar la tecnologia a disposició de l’aprenentatge”. En paral·lel, la conselleria continuarà enviant una dotació de 100.000 portàtils als centres. Els sindicats han denunciat que el repartiment d’ordinadors no està funcionant bé, motiu pel qual s’han aplicat mesures d’urgència d’ara fins a l’abril. Aquestes mesures han consistit en la compra urgent de 5.000 dispositius i en l’alliberament dels que no s’estaven fent servir perquè arribin als centres.

Material que conté la maleta audiovisual / I.N

Quan arribarà el material als centres educatius?

Les fases d’aquest repartiment són diverses, la primera d’elles entre novembre i març del 2025, quan els centres rebran progressivament els panells digitals que els pertoquen. Es prioritzaran els centres que no tenen aquests materials actualment i els centres de més complexitat. Posteriorment, els centres que ja tenen panells interactius rebran material complementari, com tauletes, altaveus o lectors de documents. Tot el software i la tecnologia necessària per fer servir els materials està programada en llengua catalana i d’una forma senzilla i intuïtiva que permet tenir-ho tot a l’abast sense haver de canviar de pestanya constantment. La instal·lació que farà el departament anirà acompanyada de formacions tècniques per als docents i de formacions pedagògiques voluntàries perquè puguin treure el màxim profit d’aquest nou material.

Més endavant, entre desembre i juny del 2024 s’entregaran les maletes audiovisuals, que tenen l’objectiu de fomentar el pensament crític, l’alfabetització mediàtica i tecnològica i l’aprenentatge de l’ús responsable de la tecnologia. Tot això, amb materials i audiovisuals de qualitat en català. Aquesta iniciativa servirà també per impulsar la producció de continguts audiovisuals en català mitjançant subvencions a tercers i amb la plataforma 3Cat. En la mateixa fase s’entregarà també el lot necessari per a les aules vivencials de les escoles d’educació especial. Entre aquest mes d’octubre i el juny del 2024 els centres també rebran els kits de robòtica. Tots els centres que hagin de rebre aquest material podran consultar la data de lliurament a partir d’aquest dijous.

266 milions i 500.000 portàtils entregats

Aquest impuls digital que planteja la conselleria tindrà un cost de 266 milions entre fons propis i europeus i, un cop acabat, haurà repartit prop de mig milió d’ordinadors a alumnes i professorat. “La tecnologia no és un fi en si mateix. L’objectiu no és dotar de tecnologia els centres, sinó desenvolupar integralment les habilitats tecnològiques dels alumnes. Hem de ser capaços d’aprofitar tot el potencial educatiu d’aquestes eines i garantir l’equitat en l’accés a eines digitals“, ha explicat la consellera. Una altra de les metes del pla és acostar les vocacions STEM a les alumnes, ja que aquestes professions actualment tenen una bretxa de gènere molt pronunciada.

La consellera ha destacat la importància d’adaptar-se al temps actual i ensenyar als alumnes totes les potencialitats de la tecnologia. “Hem de capacitar els alumnes en l’ús de totes les eines digitals i posar la tecnologia a disposició de l’educació, com ha passat amb tots els avenços al llarg de la història”, ha conclòs Simó.

Comparteix

Icona de pantalla completa