La consellera d’Educació, Anna Simó, ha comparegut aquest dimarts a la tarda durant el plenari del Consell d’Educació de Catalunya per tal de donar una resposta a l’extens document que va presentar la comissió d’experts el passat mes de març amb propostes per resoldre les principals mancances del sistema educatiu català i revertir la davallada de les proves PISA. La responsable de la cartera es compromet a prioritzar “la millora competencial en matemàtiques i comprensió lectora”, tot i que no exclusivament en aquestes dues matèries, de cara al curs vinent -l’organització del qual recau en l’actual conselleria tot i l’avançament electoral. De fet, es posarà en marxa un nou programa per a la millora de les matemàtiques, començant per 200 centres.
En aquesta mateixa línia, es reforçarà l’aprenentatge de les competències matemàtiques i lingüístiques amb la creació d’un perfil professional docent en aquestes dues àrees. En matèria de comprensió lectora, es desplegarà un pla amb formació docent, inicialment a 250 centres, per millorar les metodologies d’aprenentatge de la lectoescriptura. S’elaboraran materials perquè els centres puguin fer la revisió dels components de la competència lectora que duen a terme, la prova de fluïdesa i la comprensió tant a primària com a secundària.
A banda de posar especial èmfasi en la millora competencial de l’alumnat, un dels grans punts dèbils del sistema educatiu, la consellera també es compromet a impulsar el màxim de mesures possibles contra “l’abandonament escolar prematur”, ja que és un dels principals eixos sobre els quals s’ha construït el document del grup impulsor. Simó també assegura que apostar per una educació “a temps complet” també és una de les prioritats de la conselleria per al curs vinent, però durant la compareixença d’aquest dimarts ha volgut deixar molt clar que no es poden aplicar totes les mesures “de cop” perquè la falta de pressupostos -prorrogats per la manca de consens entre les diferents formacions polítiques- “paralitzaria el sistema”: “Assumirem bona part de les propostes, però no ens podem comprometre a implementar-les totes a curt termini”, ha argumentat la responsable de la cartera.

Implementar el nombre de docents i reduir les ràtios
Per altra banda, la consellera també ha volgut fer referència a una de les grans reclamacions del sector que ja s’ha començat a aplicar de cara al curs vinent: incrementar el nombre de docents i reduir les ràtios per tal de poder garantir un ensenyament de “proximitat” amb tot l’alumnat. Simó assegura que durant els darrers anys “ja s’ha anat incrementant” el nombre de mestres a l’aula, cosa que ha permès disminuir les ràtios: “Continuarem per aquest camí”, ha apuntat la consellera. Ara bé, una de les qüestions que també reclama la comunitat educativa és assolir el 6% del PIB destinat per Educació. Una reclamació que, segons assegura Simó, no es podrà dur a terme per al curs vinent, ja que la “pròrroga pressupostària” i l’avançament electoral ha truncat “els plantejaments de la conselleria”: “Amb els comptes hauríem pogut impulsar mesures més ambicioses, però calia donar una primera resposta a la situació”, assevera la responsable de la cartera.