Missing 'path' query parameter

El Govern ha prohibit l’ús dels mòbils a l’interior de les escoles, tant de les aules com a l’hora del pati o al menjador -les hores no lectives de la jornada escolar-, aquest dimarts. Es tracta d’una de les grans reclamacions de la comunitat educativa arran del debat que van impulsar algunes famílies el passat 2023. Arran de l’anunci, la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Escoles Lliures de Catalunya (Fapel) s’ha mostrat molt satisfeta de la nova normativa que entrarà en vigor a partir del pròxim mes de setembre, és a dir, l’inici del nou curs escolar, i que prohibirà l’ús dels telèfons mòbils als centres d’educació infantil i primària.

L’entitat ha recordat que aquesta ha sigut una de les principals de “tota la comunitat educativa” durant un bon temps, però lamenten que la normativa aprovada aquest dimarts només faci referència als centres d’infantil i primària i no als de secundària, ja que asseguren que era un dels punts fonamentals de la seva reclamació. Ara bé, la nova regulació sí que esmenta a l’ESO, tot i que no prohibeix l’ús totalment. En canvi, el sindicat majoritari d’educació USTEC considera que és adequat restringir l’ús a secundària, però no prohibir-lo. Segons ha explicat la portaveu nacional del sindicat, Iolanda Segura, la regulació a secundària obre la porta a “educar en la utilització del mòbil per a finalitats pràctiques més enllà de l’oci dins un marc pedagògic”.

Per la seva banda, la plataforma Adolescència Lliure de Mòbils considera que caldria estendre la “regulació total” de l’ús dels mòbils a la primària i infantil a la secundària. “La normativa proposada en regula l’ús, però no l’accés. Actualment, creiem que els riscos són molts més que els avantatges”, indica l’entitat en un comunicat difós a les xarxes socials. A parer del col·lectiu, fer servir el mòbil per a activitats lectives “no ajuda al canvi de consciència en la normalització” que s’ha fet de l’ús d’aquests aparells en etapes preadolescents.

Pla mitjà de tres nens petits mentre miren el telèfon mòbil. Imatge publicada el 8 de novembre del 2020. (Horitzontal)

El paper de les famílies

Des de la Fapel també han celebrat que el Departament d’Educació, liderat per la consellera Anna Simó, admeti “per fi” el paper “cabdal” de les famílies per educar sobre l’ús que han de fer els infants dels mòbils. En aquest sentit, l’entitat subratlla que les famílies són “les responsables primeres i principals” de l’educació dels fills i recau en elles la decisió de gestionar els aparells. L’entitat també s’han mostrat a favor que el departament dipositi en els centres de secundària l’autonomia sobre com aplicar la nova regulació, ja que consideren que són l’agent indicat per valorar com interfereix l’ús dels mòbils entre l’alumnat. Ara bé, l’associació de famílies critica que la conselleria no apliqui el mateix funcionament en altres qüestions de l’educació, com per exemple l’organització escolar.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter