El Departament d’Educació planteja aplicar mesures “quirúrgiques” per afrontar reformes pendents com la sisena hora o la reducció de ràtios per donar prioritat als centres d’alta complexitat. En una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), la consellera d’Educació, Esther Niubó, assegura que s’han de “reforçar” i tractar “millor” les escoles amb més dificultats, que han de poder tenir més dotacions i més suport, però també unes ràtios més reduïdes i disposar d’incentius per estabilitzar els equips docents. El departament no descarta que els incentius siguin econòmics, però de moment Niubó es limita a dir s’ha d’“estudiar”.
Educació ha accelerat els treballs per tenir enllestida la revisió de la catalogació de la complexitat dels centres durant l’any 2026, ja que l’última es va fer el 2021. Un cop estigui feta, el departament vol tenir a punt una bateria de mesures “més concretes” i “més quirúrgiques” per “reforçar” aquests centres. Les escoles i instituts d’alta complexitat tenen dificultats per retenir el personal docent i d’un curs a l’altre poden canviar la meitat del claustre. “Han de tenir unes condicions que els incentivin a estar allà”, ha reconegut Niubó. La conselleria planteja “suports addicionals” que s’han de notar “també pel que fa a finançament i pel que fa a plantilla”.
A banda de reforçar els centres d’alta complexitat, Niubó també considera important abordar les condicions laborals del conjunt del sistema educatiu. “I per això són molt importants les ràtios”, explica. El departament també vol reforçar les dotacions de personal de suport, ja que la conselleria és conscient que la millora de les condicions laboral dels docents no només passa per un augment de sou, sinó per la millora de la qualitat de l’atenció educativa a les aules per descarregar el personal.

El debat sobre la jornada escolar
Educació vol abordar amb els sindicats i les direccions dels centres el debat sobre la jornada escolar, que actualment és molt diferent segons l’etapa educativa i si l’escola és pública o concertada. La voluntat del departament és “treballar en l’àmbit de l’equiparació de les condicions del conjunt de centres del Servei d’Educació de Catalunya” i per això considera que “en algun moment” caldrà parlar dels horaris. Un dels principals punts de fricció és l’aplicació de la sisena hora, que en principi s’havia d’abordar aquest mateix curs pel pacte d’investidura amb els Comuns, però que finalment s’ha deixat en un calaix i fins i tot s’ha aturat un estudi que s’estava fent per valorar la seva recuperació a la pública.
Niubó ha assegurat que s’ha d’estudiar amb deteniment si cal aplicar-la de “manera lineal” a tot el sistema educació públic o si seria millor aplicar “mesures més quirúrgiques” per reforçar els centres que més la necessiten. Es tractaria de seguir l’exemple del menjador escolar, que s’ha recuperat als centres de secundària d’alta i màxima complexitat i que es vol aplicar en el reforç de llengua i matemàtiques en els centres amb més dificultats. “Ens sembla que mesures menys lineals, més quirúrgiques, contribueixen més als objectius que ens proposem”, ha insistit. Això permetria guanyar en qualitat i equitat i reforçar els alumnes que més ho necessiten. Amb tot, el departament considera que el debat sobre els horaris no és “senzill” i que s’ha d’entomar de manera “serena” amb el conjunt de la comunitat educativa. “Estem disposats a fer-ho i seria important que el Consell d’Educació de Catalunya pugui tenir realment un paper protagonista”.