El Departament d’Educació ha reivindicat la petita millora que hi ha hagut en els resultats de les competències bàsiques, que mostren que s’està començant a revertir la tendència a la baixa. “El català comença a remuntar encara que sigui molt lleugerament a primària, tot i que no és així a l’ESO, i la ciència i tecnologia torna als nivells de prepandèmia a l’ESO”, ha celebrat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia, que considera important destacar aquesta petita millora. Garcia també ha reivindicat el fet que la millora sigui equitativa i “millori tot el sistema alhora” i especialment els centres d’especial complexitat.
“Quan parlem de millorar competències cada cop hem de filar més prim”, ha advertit el secretari de Transformació Educativa, que ha puntualitzat que on cal posar els esforços és en la competència matemàtica en numeració i càlcul, espai forma i mesura i estadística, i en català i castellà en la comprensió lectora i l’expressió escrita. “Hem de fer un esforç de focalització des de l’inici de l’escolarització per millorar la plena competència lectora, una competència absolutament transversal”, ha avisat.

Un context internacional marcat per la pandèmia i una complexitat molt elevada
Segons l’informe del Banc Mundial, la mitjana de baixada de resultats acadèmics en l’àmbit internacional ha estat d’1,5 punts per cada setmana que els alumnes van estar tancats a casa. A més, avisa que la sortida d’aquesta situació no serà ràpida i que no està sent fàcil que els països reverteixin aquesta tendència. Molts, de fet, no han fet avaluacions des de l’inici de la pandèmia. “La situació de dificultat no afecta només Catalunya, té un impacte des del punt de vista internacional”, ha apuntat el secretari de Transformació Educativa.
A més, els resultats també s’expliquen pel sistema de complexitat que té Catalunya. De fet, el país és una de les comunitats autònomes amb més complexitat de l’estat espanyol. “A més complexitat més vulnerabilitat”, ha explicat Garcia, que ha apuntat que és especialment difícil revertir les baixades de resultats que s’han produït en els últims anys.
Les mesures d’Educació per revertir la situació
Educació ha explicat també les mesures que pretén adoptar per revertir aquesta mala situació. Per una banda, continuar avaluant el sistema i utilitzant les dades per millorar les competències. “L’avaluació continua i censal és una finalitat en ella mateixa, tot i que comporta el risc d’haver d’explicar-se sobre els resultats, però creiem que per transparència i pel valor que aporta és imprescindible”, ha explicat Garcia. La conselleria també aposta per continuar reforçant els centres amb complexitat, els que més suport necessiten per millorar els resultats. Per últim, el Departament aposta per millorar la formació docent.