El Departament d’Educació i Formació Professional, en mans de la consellera Esther Niubó, continua desplegant mesures per reduir l’ús dels telèfons entre els nens i nenes més joves del país. Coincidint amb el primer curs de prohibició total dels mòbils a totes les etapes obligatòries de l’ensenyament, els responsables de la conselleria d’Educació han fet arribar a totes les famílies una guia de recomanacions, elaborades per experts, sobre com han de fer servir les pantalles els infants i els adolescents, ja que d’aquesta manera es trasllada la lluita contra els mòbils a l’aula, també, a casa. Es tracta d’un document que “ofereix informació i consells a les famílies per a gestionar l’ús de les pantalles digitals en infants i joves”, segons defensen des del departament.
Malgrat que el document de la conselleria estén les recomanacions fins als 18 anys, la guia estableix les mesures en funció dels grups d’edat. En el cas dels infants d’entre zero i tres anys, des d’Educació desaconsellen “totalment” l’ús de pantalles, ja que consideren que poden tenir un impacte negatiu en el seu desenvolupament. En la resta de franges d’edat les recomanacions són més progressives: “[La guia] també inclou aspectes com la ciberseguretat, la privacitat, la relació entre família i escola, i les pautes per a un bon ús en l’entorn digital”, afegeixen des de la conselleria.

Les cinc línies mestres de la nova guia per a famílies
Aquesta nova guia, emmarcada en el pla de digitalització responsable de l’administració catalana, conté diverses mesures articulades en cinc línies de treball. En primer lloc, la conselleria emet diverses recomanacions sobre el “foment d’activitats digitals educatives”, les quals busquen garantir una finalitat educativa en l’ús dels telèfons i les pantalles dels infants i adolescents. En segon lloc, la guia de recomanacions també aposta per establir limitacions horàries de l’ús d’aquesta mena d’eines, cada vegada més esteses en el dia a dia. També aposten per establir “espais de desconnexió” que permetin als nens i nenes fer altres tasques que no impliquin pantalles.
La tercera línia mestra és “ser un bon model com a adults”. És a dir, predicar amb l’exemple. La quarta línia de recomanació del document de la conselleria fixa diverses mesures d'”acompanyament, supervisió i control parental” de les activitats que es duen a terme en aquests dispositius, especialment sobre les xarxes socials. Per últim, des del Govern també recomanen a les famílies pactar un conjunt de normes amb els seus fills sobre l’ús dels mòbils i, en aquest sentit, també fixar unes “conseqüències” en cas que s’incompleixin les directrius pacatdes.