Dos terços de professors catalans asseguren haver patit alguna agressió per part dels alumnes, segons un estudi d’Ustec. Una de cada deu agressions, expliquen els docents afectats, són físiques i les agressions verbals també continuen augmentant. També han incrementat les agressions de les famílies: un terç dels professors asseguren haver patit agressions verbals dels pares. “S’estan normalitzant aquestes conductes perquè no tenen pràcticament conseqüències”, denuncien des del sindicat. “Escenes d’agressivitat, insults i amenaces són cada cop més habituals i s’estan normalitzant. No són assumides i abordades com caldria”, insisteixen. Per això, el sindicat ha iniciat una campanya per arribar a tot el personal dels centres educatius i donar-los instruccions sobre el que han de fer en cas de patir una agressió, sigui del grau que sigui. D’aquesta manera, sosté Ustec, es podrà tenir un registre de totes les agressions, que actualment no existeix.
El sindicat denuncia que, a causa de la deixadesa de l’administració en aquest sentit, la gran majoria dels docents desconeixen els seus drets i els passos que han de seguir en cas de ser agredits. Tampoc no saben que existeixen els comitès de salut i altres òrgans de vigilància i prevenció de riscos laborals. “Com que no queden registrades, és impossible comptabilitzar les agressions que pateixen els treballadors”, lamenten abans d’apuntar que no existeix cap protocol ni aplicatiu per poder deixar-ne constància. “Fins que no hi hagi xifres clares d’agressions que ens permetin dimensionar la problemàtica amb més precisió els casos continuaran creixent”, adverteix el sindicat.
Ustec considera que, a més de la deixadesa de l’administració, hi ha intencions amagades en aquesta falta de protocols. “Si això passa és per la deixadesa de l’administració o, pitjor encara, per la manca de voluntat de ser clars i transparents en aquest assumpte”, reblen des d’Ustec.
Una campanya elaborada per l’equip de salut laboral del sindicat
Aquesta campanya ha estat elaborada per l’equip de salut laboral del sindicat, que pretén exigir solucions efectives per part de l’administració. “Si volem una educació de qualitat, cal prioritzar el benestar psicosocial i la seguretat de les persones que treballem a l’ensenyament. Per fer-ho possible, cal una implicació activa de les famílies i de l’administració”, apunta el sindicat.
“No fer res davant d’una conducta agressiva reforça aquesta conducta i transmet el missatge que aquesta conducta està bé i que la pot continuar fent sense problema. I aquest valor no el podem transmetre mai des de l’escola”, afegeixen abans de concloure que “cal actuar amb urgència”.