La comunitat educativa continua aplicant pressió contra la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó. Les modificacions en el currículum de batxillerat proposades per l’administració catalana -a causa d’un requeriment del govern espanyol- han generat un allau de crítiques per part dels sindicats de docents i altres plataformes de professionals del sector, tant de docents especialitzats en ciències -les matèries més afectades pels canvis de currículum- com de professors de secundària que també imparteixen altres assignatures. Tant els sindicats com els col·lectius docents lamenten, especialment, que la conselleria no hagi tingut en compte la seva opinió a l’hora de posar sobre la taula fusionar les matèries de ciències a batxillerat. És a dir, agrupar física i química, i geologia, biologia i ciències ambientals. De moment, però, la comunitat educativa s’ha limitat a expressar el seu malestar amb les decisions de la conselleria que lidera Niubó.
Aquest dimecres, però, el col·lectiu DocentsCAT, que agrupa uns 380 professors de llengua i literatura catalanes, ha decidit fer un pas més i ha fet una crida a no corregir els exàmens de les proves d’accés a la universitat (PAU) d’enguany per expressar el seu malestar amb les polítiques de l’administració catalana. En un comunicat, seguint el mateix fil argumental que altres membres de la comunitat educativa, el col·lectiu de docents lamenta que només se’ls té en compte com a docents “quan interessa al departament”, com per corregir els examens de selectivitat, i “gens” per consensuar els canvis a la secundària obligatòria (ESO) i el batxillerat.

Recuperar la “tercera hora lectiva”
Des del col·lectiu de docents de llengua i literatura demanen a l’administració educativa que torni a implementar la tercera hora lectiva de català a l’educació secundària, tant a l’obligatòria com al batxillerat. En aquest mateix comunicat defensen que es tracta d’una mesura que permetria desenvolupar “un mínim de qualitat de l’inabastable currículum” i millorar el nivell acadèmic de l’alumnat -el qual mostra una tendència a la baixa, segons els resultats de les darreres proves internacionals i les competències bàsiques. De fet, des del col·lectiu de docents recorden que aquesta és una reclamació que s’arrossega des de l’any 2008, però asseguren que cap responsable de la conselleria els ha volgut escoltar: “Al contrari, el currículum de llengua i literatura s’ha anat ampliant amb nous requisits i ja és del tot inabastable”, lamenten.
En aquesta mateixa línia, l’agrupació de professors de llengua i literatura catalana denuncien que tampoc s’han atès les demandes exposades en el decàleg de mínims presentat fa aproximadament un any -moment en què es van constituir com a col·lectiu- al departament, llavors en mans de l’exconsellera Anna Simó. Per altra banda, des de l’agrupació de docents també denuncien que la correcció de les proves d’accés a la universitat suposa un “sobreesforç més que considerable i reconsiderava”, ja que s’ha de dur a terme en un breu període de temps. Tenint en compte aquesta reclamació, doncs, els docents amenacen en deixar sense corregir les proves de català de milers d’estudiants de selectivitat -la qual forma part de la fase obligatòria, és a dir, que s’imparteix a tots els alumnes inscrits a les avaluacions- si la conselleria no escolta les seves reclamacions. Un avís que afegeix encara més pressió contra la titular de la cartera d’ensenyament, que intenta recosir la confiança de la comunitat educativa.