Els darrers moviments de la conselleria d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó, han posat de nou la gestió de la responsable de la cartera en el punt de mira. A la revolta de les direccions i els docents a través d’un manifest conjunt -que ja compta amb més de 350 firmes- contra la destitució del fins ara subdirector general de Plantilles, Provisions i Nòmines del departament i excap del Servei de Personal Docent, Enric Trens, ara s’hi afegeix més pressió per part de les direccions dels centres públics de la capital catalana. A través d’un manifest, les Direccions de la Junta territorial d’ensenyaments obligatoris de Barcelona expressen el seu “malestar per la manera com el Departament gestiona l’escola pública”, ja que consideren que “ha empitjorat en els darrers anys” i “no ha sabut respondre a les necessitats dels nostres centres”.
A través d’aquesta missiva, adreçada a la titular de la cartera d’ensenyament, la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona i les direccions dels serveis territorials, els signants del manifest reclamen que es “reconegui” la seva tasca. Una reclamació que fa temps que també posen sobre la taula des de les organitzacions sindicals del sector: “No volem ser informades i prou. Necessitem que es reconegui i que es valori la nostra feina, que sentim menystinguda, i reclamem que es dignifiqui la nostra opinió i la nostra capacitat d’incidir en el sistema”, argumenten. Un dels punts que, principalment, qüestionen, són els mecanismes que ha impulsat la conselleria per revertir la tendència a la baixa dels resultats dels estudiants catalans. Denuncien que Niubó ha posat èmfasi a capgirar la tendència a partir de “fer, només, més proves i recollir més dades”: “A parer nostre, hi ha molts aspectes relacionats amb aquesta gestió, que ha de millorar urgentment, que impacten en l’aprenentatge dels infants i joves”, exclamen.

La crisi de les adjudicacions de places dels docents
Tal com es desprèn del manifest conjunt, un dels punts que preocupa a les direccions barcelonines és el desgavell amb el procés d’adjudicació de places dels docents que s’ha produït al juliol -el qual ja es va viure l’any passat. “Una bona gestió hauria implicat aprendre de la situació passada perquè aquest any pogués ser millor. Però no ho ha estat, i no és lícit posar tota la responsabilitat en una sola persona com s’ha fet mediàticament”, reblen. Els signants de la carta consideren que la conselleria ha tingut “un curs saber” per calcular -o, com a mínim, estimar- el nombre de places que caldria cobrir, cosa que hagués facilitat el funcionament del procés. Aquesta planificació, però, segons asseguren en el manifest, no s’ha produït: “Això hauria estalviat molta tensió i ansietat dels docents”, argumenten.
En aquesta línia, les direccions també defensen que la cartera que capitaneja Esther Niubó hauria pogut seguir una “lògica anticipativa” per “pensar maneres flexibles, creatives i garantistes de mantenir places per a tothom i alhora preservar els projectes educatius [és a dir, els perfils, interins de continuïtat, entre d’altres]”: “Se’ns ha dit reiteradament que “enguany ens toca patir les conseqüències de la mala gestió anterior” amb un punt de resignació, com si els projectes educatius de centre fossin quelcom renunciable. Pensem que la gravetat i excepcionalitat de la situació requerien un abordatge “diferent” del de sempre”, argumenten. Les direccions denuncien que els canvis de directrius de la conselleria en relació amb aquest procés han dificultat la seva planificació per al curs vinent, i lamenten que no han estat informats corresponents sobre els diferents canvis impulsats pel departament. “El canvi de parer pot haver estat per una bona causa, però caldria comunicar millor i planificar més”, afegeixen.

Les reclamacions de les direccions
En matèria de gestió de plantilles, les direccions reclamen un “treball efectiu” durant el curs per “valorar com han quedat els projectes educatius arrel dels dos últims cursos i disseny d’estratègies per millorar-los tot preservant els drets laborals”. En aquest sentit, exigeixen a la conselleria la “necessitat d’estimar amb temps vacants i moviments per preparar adjudicacions eficients”. També demanen a la cartera que encapçala Niubó que deixi de “concentrar” les reunions amb les direccions en la darrera setmana de juliol i els exigeixen “rebre la informació clau abans del 15 de juny per garantir la qualitat dels horaris, quadres i espais”. Un conjunt de reclamacions que posen sobre la taula un dels principals malestars de les direccions: les dificultats per organitzar el curs vinent al llarg del mes de juliol. De fet, exigeixen a la conselleria poder treballar durant tot el mes de juliol “sabent amb tot el que comptem per al curs vinent”.
Més enllà de la planificació, les direccions -de la mateixa manera que els sindicats- també demanen un increment del finançament per al sistema educatiu. Denuncien que el “greu infrafinançament” que afecta el sector no només repercuteix als centres de primària i secundària obligatòria, sinó a totes les etapes de l’ensenyament: “Aquest malestar no és exclusiu dels centres d’infantil, primària o secundària obligatòria, sinó que és compartit per totes les etapes educatives, com han expressat també en els darrers dies les Escoles Bressol, els estudis postobligatoris i altres àmbits del sistema educatiu públic”, reblen. Aquest nou manifest de les direccions, doncs, afegeix encara més pressió sobre la conselleria d’Educació, que en les dues últimes setmanes ha remat a contracorrent per apaivagar els ànims de la comunitat educativa.


