La consellera en funcions d’Educació, Anna Simó, ha assegurat que els centres de batxillerat tindran un mínim de dues lectures que hauran de treballar obligatòriament durant el curs. Ara bé, aquestes no vindran dictaminades des de la conselleria, sinó que els mateixos centres tindran “autonomia” per escollir-les. Així ho ha assegurat la responsable de la cartera per calmar els ànims després que Educació anunciés que les lectures obligatòries en català i castellà deixarien de ser obligatòries en les proves d’accés a la universitat (PAU) a partir del 2025. Un anunci que canvia completament la manera d’avaluar les competències literàries dels alumnes que s’examinen. En diverses publicacions a les xarxes socials, ha defensat que d’aquesta manera el centre podrà selecciones les obres o fer nous itineraris. “Les lectures obligatòries no desapareixen, passaran a ser escollides des dels centres”, ha manifestat la consellera per intentar calmar els ànims de la comunitat educativa.
Davant la incertesa sobre el nou funcionament, Simó també ha volgut deixar clar que els centres de batxillerat rebran indicacions i orientacions sobre quins criteris cal seguir per treballar les lectures durant el curs, ja que, d’aquesta manera, tot i no tenir una lectura fixa i obligatòria per a tothom, poden establir uns criteris d’avaluació comuns per al moment que els alumnes s’hagin d’enfrontar a les proves de selectivitat. La consellera ha explicat també que ja s’han publicat exemples d’exàmens amb rúbriques de correcció i una guia que explica com treballar les lectures al batxillerat, amb exemples d’itineraris i activitats.

Defensa del nou currículum
El principal motiu que ha despertat els dubtes sobre les lectures obligatòries és com s’avaluarà aquest contingut amb el nou currículum de les PAU. En aquest sentit, el director general d’Innovació Educativa, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, ha assegurat que les proves de la selectivitat deixaran de tenir preguntes memorístiques sobre les obres, però plantejaran fragments d’altres llibres, sobre els quals s’hauran de relacionar amb altres textos. Cuevas defensa que aquesta manera de treballar “no és nova”, sinó que ja s’ha fet en altres països i assegura que “permeten treballar els aspectes febles de les PISA“, com per exemple la capacitat de relació dels alumnes entre obres i èpoques. De fet, la falta d’argumentació i comprensió lectora és un dels detonants del naufragi de Catalunya en aquestes proves internacionals.
Per al director general de currículum, l’anunci d’aquest dimecres ha generat un “fals dilema” sobre les lectures obligatòries, ja que defensa que eliminar-les de la selectivitat no implica suprimir-les del curs educatiu. De fet, tal com ha assegurat la responsable de la cartera, encara s’exigiran un mínim de dues obres obligatòries a treballar durant tot l’any: “El punt clau és com treballar aquestes obres i com es pot millorar la manera d’avaluar de les PAU”, conclou Cuevas.