El Departament d’Educació, en mans de la consellera en funcions Anna Simó, ha comunicat a tots els centres d’educació secundària postobligatòria el nou llistat de lectures obligatòries pel curs vinent. Enguany, però, aquest llistat són recomanacions, ja que la conselleria va acordar amb el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) eliminar les lectures obligatòries per a les proves de selectivitat a partir del curs 2025-26. Una decisió que ha revoltat la comunitat educativa i literària i que canvia radicalment el funcionament de l’avaluació de les competències literàries -tant en català com en castellà- dels futurs universitaris. El text que ha facilitat el departament als centres de batxillerat assegura que el llistat elaborat per la conselleria té per objectiu “acostar l’alumnat al patrimoni literari, promoure i incentivar la lectura literària i fomentar una reflexió crítica i analítica dels textos que permeti conèixer a fons l’art de la literatura i el seu gaudi, així com les relacions entre la literatura i altres manifestacions artístiques i culturals”.
Així doncs, a partir d’aquestes recomanacions, els docents de cada centre educatiu hauran d’escollir quines lectures treballar durant el curs, però fer-ho des d’una perspectiva menys “memorística”, ja que a les proves PAU que es posaran en marxa l’any vinent -aprovades el passat 11 de juny pel Consell de Ministres- no inclouran preguntes específiques sobre cada una d’aquestes lectures. Segons detallen des d’Educació, cada centre haurà de seleccionar un mínim de dues obres rellevants del patrimoni literari per cada curs de batxillerat. Al primer curs de batxillerat, es “llegiran i analitzaran” obres des de l’edat mitjana fins a l’últim quart del segle XIX, i a segon curs, des de l’últim quart del segle XIX fins al segle XXI: “Amb això es treballarà la lectura guiada i compartida a l’aula i es manté el volum de lectures existent fins ara”, apunten des de la conselleria.

El llistat complet d’obres en català
Per tal d’orientar al professorat sobre obres de poesia en català que es poden treballar a l’aula, el departament ha elaborat el següent llistat de recomanacions:
- Antologia de poesia catalana. Nova tria.
- Ausiàs March (aprox. 1400-1459), selecció de poemes
- Jacint Verdaguer (1845-1902), Canigó o selecció de poemes
- Joan Maragall (1860-1911), Visions & Cants
- Josep Carner (1884-1970), El cor quiet, Els fruits saborosos
- Joan Salvat-Papasseit (1894-1924), El poema de la rosa als llavis, Poemes en ondes hertzianes
- Pere Quart (1899-1986), Vacances pagades
- Màrius Torres (1910-1942), Antologia poètica
- Salvador Espriu (1913-1985), Cementiri de Sinera
- Joan Vinyoli (1914-1984), Vent d’aram
- Gabriel Ferrater (1922-1972), Teoria dels cossos
- Vicent Andrés Estellés (1924-1993), Llibre de meravelles
- Maria-Mercè Marçal (1952-1998), Bruixa de dol
En canvi, pel que fa a prosa en català, les recomanacions són les següents:
- Ramon Llull (aprox. 1232-1316), Llibre de les bèsties
- Joanot Martorell (aprox. 1410-1465), Tirant lo Blanc, Episodis amorosos (versió actualitzada). Selecció d’episodis.
- Narcís Oller (1846-1930), L’Escanyapobres, La bogeria
- Prudenci Bertrana (1867-1941), Josafat
- Caterina Albert (1869-1966) (Víctor Català), Solitud, Drames rurals
- Josep M. de Sagarra (1894-1961), Vida privada
- Miquel Llor (1894-1966), Laura a la ciutat dels sants
- Llorenç Villalonga (1897-1980), Bearn o la sala de les nines
- Josep Pla (1897-1981), Contraban i altres narracions
- Vicenç Riera Llorca (1903-1991), Tots tres surten per l’Ozama
- Mercè Rodoreda (1908-1983), Vint-i-dos contes, Aloma, La plaça del Diamant, Mirall trencat, Jardí vora el mar
- Lluís Ferran de Pol (1911-1995), La ciutat i el tròpic
- Pere Calders (1912-1994), Cròniques de la veritat oculta, Invasió subtil i altres contes
- Salvador Espriu (1913-1985), Narracions
- Maria Aurèlia Capmany (1918-1991), Feliçment, jo soc una dona
- Maria Àngels Anglada (1930-1999), Quadern d’Aram, El violí d’Auschwitz
- Jesús Moncada (1941-2005), El cafè de la granota
- Montserrat Roig (1946-1991), Ramona, adeu
Altres orientacions per als docents
A banda de facilitar un llistat de recomanacions d’obres per treballar durant el curs vinent, des del departament també han ofert als centres educatius diverses propostes “metodològiques” per ensenyar literatura a l’aula. Segons asseguren des de la conselleria, les propostes facilitades són “guies didàctiques” i “situacions d’aprenentatge”, és a dir, un contingut més pràctic per tal d’enfocar la feina a classe des d’un punt de vista menys teòric -tal com s’havia implementat fins ara.