Missing 'path' query parameter

L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha alertat que en els darrers dies han detectat diverses campanyes fraudulentes que suplanten la identitat de l’Agència Tributària amb l’objectiu d’estafar la gent. Això, a més, coincideix amb la proximitat del tret de sortida de la campanya de la declaració de la renda 2024, que comença el pròxim 3 d’abril. En qualsevol cas, l’organisme de la Generalitat recorda que “Hisenda mai demana informació a través de correus electrònics, SMS ni trucades”.

L’ens de la Generalitat informa que ha detectat correus electrònics i missatges de text que es fan passar per l’organisme estatal i comuniquen incidències o sancions en la declaració, així com reemborsament o una notificació pendent. El remitent d’aquests missatges pot ser “Hisenda” i “Agència Tributària” i envien textos com “Avís important”, “Notificació disponible” o “Incidència greu en la seva declaració”, missatges que alteren el remitent i que molts cops provoquen una reacció instantània d’accedir a l’enllaç que envien.

L’objectiu dels estafadors amb aquestes campanyes fraudulentes és apropiar-se de dades personals i bancàries, o credencials d’accés al correu electrònic. És a dir, usuaris i contrasenyes. “Aquestes dades es poden fer servir per fer estafes més personalitzades a través de l’enginyeria social o bé per vendre-les al mercat negre”, avisa l’organisme de la Generalitat.

Un dels organismes més suplantats

Sobre aquest tipus de campanyes fraudulentes, l’agència que treballa en la prevenció de les estafes digitals recorda que l’Agència Tributària espanyola és un dels organismes públics més suplantats a l’Estat espanyol, sobretot durant la campanya de la declaració de la renda. “Per aquest motiu, Hisenda insisteix a la ciutadania que mai demana informació personal ni bancària a través de correus electrònics, missatges de text ni trucades, sinó que ho fa a través del correu postal certificat, la seva plataforma digital o la seva aplicació”, insisteix l’organisme.

Una estratègia que busca provocar nerviosisme i una reacció ràpida

Finalment, l’agència posa atenció en l’objectiu dels ciberdelinqüents amb aquests tipus de campanyes fraudulentes. Els estafadors fan servir estratègies perquè la persona que rep el correu electrònic o el missatge de text s’espanti es posi nerviosa, i tingui una reacció “ràpida i poc meditada”. Davant d’això, l’agència recomana desconfiar sempre que una persona estigui davant d’un correu electrònic o un missatge de text que t’avisa d’una multa pendent de pagament, d’una notificació molt important sense llegir o d’un reemborsament amb un temps limitat per reclamar-lo”. “El més probable és que es tracti d’una estafa”, conclou.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter