Missing 'path' query parameter

Des que Salvador Illa va prendre possessió com a president de la Generalitat de Catalunya, el Govern no ha deixat d’anunciar a bombo i plateret totes les mesures que volen dur a terme. Una de les primeres va ser la construcció de la dessalinitzadora de la Costa Brava Nord. Però tot just fa dues setmanes que l’executiu català va treure la pols de l’arxiu i va tornar a posar sobre la taula la proposta d’ampliació de l’Aeroport de Barcelona. Un anunci que per a Lluís Mijoler, alcalde del Prat del Llobregat, “és dir que es porten inversions a Catalunya” malgrat que és una proposta que “en cap cas veuríem en menys de 5 anys” i que és “vendre una possible inversió que no es produirà fins a molts anys o potser mai”.

Aquesta proposta xoca frontalment amb la conservació de la natura del delta del Llobregat i de la Ricarda, dos espais que són molt beneficiosos per al medi ambient i que l’ampliació de l’aeroport amenaça directament. Ecologistes, administracions i acadèmics analitzen la situació en una conversa amb El Món.

Fer passar una decisió política per una decisió tècnica

Els ecologistes acusen el Govern de “fer passar una decisió política per una decisió tècnica”, assenyala Joan Manel de Llano, membre de Zeroport. L’ecologista afegeix que dubta dels possibles entrebancs al projecte, ja que llança una sospita: “Que diran els tècnics que vagi contra la directriu política?”, pregunten. Lluís Mijoler, alcalde del Prat del Llobregat pels Comuns, destaca que “era una notícia esperada” per les declaracions del PSC durant la campanya electoral i les negociacions per a la investidura de Salvador Illa, però destaca que des del Prat s’hi oposen “frontalment”. “On acaba l’aeroport comencen els espais naturals i ens oposarem a la destrucció d’espais naturals” sentencia el batlle pratenc.

Per la seva banda, acadèmics i veïns mostren el seu rebuig a un projecte que pot comportar greus conseqüències a un dels espais naturals més importants de Catalunya. Isabel Muñoz, professora d’ecologia de la Universitat Barcelona, destaca que “hi ha informes” que confirmen el perill d’aquesta ampliació i assenyala que aquests documents posant èmfasi en el fet que l’ampliació “causarà impactes irreversibles en la zona natural de la Ricarda, tant a l’estany com en tots els seus hàbitats o ambients, els aiguamolls, les pinedes o la zona costanera”. “És una proposta destructiva”, assenyala Muñoz. La plataforma veïnal SOS Baix Llobregat, en paraules de Jordi Fortuny, membre grup tècnic de coordinació de SOS Baix Llobregat  i l’Hospitalet, mostra el rebuig veïnal a “qualsevol ampliació”. “No volem que el perímetre actual de les instal·lacions creixin més”, afegeix.

Imatge d'arxiu d'un avió enlairant-se de l'aeroport del Prat / ACN
Imatge d’arxiu d’un avió enlairant-se de l’aeroport del Prat / ACN

Una proposta que no considera l’impacte ambiental

La gran crítica arriba per l’impacte ambiental que pot suposar l’ampliació del Prat. Els projectes de la Generalitat han de presentar una avaluació d’impacte ambiental que ha de ser validada. Precisament aquest impacte ambiental és el que enfurisma a Zeroport, que assenyala que “si es tingués en compte el rigor ambiental l’ampliació estaria descartada des del minut -1”. La proposta d’ampliació, que busca millorar la infraestructura aeroportuària desperta els recels dintre de la plataforma veïnal SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, que assenyala que “qualsevol actuació que es faci a l’aeroport s’ha de fer per a millorar les instal·lacions, ha de comportar una millora de l’impacte ambiental, no un empitjorament”. Fortuny destaca que “no ens oposem a què una instal·lació tan important inverteixi en millores, però que ho facin amb vista a la sostenibilitat”.

Lluís Mijoler demana que Catalunya afronti un nou “model de gestió aeroportuària”. L’alcalde del Prat recorda que “no s’estan complint amb les mesures ambientals de l’ampliació anterior” tot i que ho dictés la Comissió Europea. Mijoler destaca que tenen “dubtes” sobre el fet que calgui augmentar la capacitat del Prat, un fet pel qual mantenen l’esperança de “poder tirar enrere” la proposta d’ampliació de la tercera pista i de la capacitat de l’aeroport i assenyala directament als interessos d’AENA, assegurant que l’aeroport del Prat és “el més rendible” dels que gestionen gràcies a un “turisme baix cost”. Una de les grans reclamacions de Mijoler és descentralitzar el servei aeroportuari cap a Reus i Girona, alleugerint el turisme de baix cost i dotant de servei i instal·lacions infrautilitzades.

Qui també assenyala directament al Govern i AENA és el col·lectiu Les Agulles, d’Ecologistes en Acció. “AENA i el Govern espanyol han menyspreat tots els temes ambientals, incomplint la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) de l’anterior ampliació” assegura Jaume Grau, membre del col·lectiu que assenyala que “les emissions del sector de l’aviació són les que més han crescut i creixen en els darrers anys i amenacen l’Acord de París”.

Cal recordar que el delta i la Ricarda són uns espais naturals que estan envoltats de diverses infraestructures. Un fet que destaca Isabel Muñoz, professora de la UB, ja que al voltant hi ha “la xarxa viària, el port, la desviació del riu, és una zona en què tota aquesta activitat humana i infraestructures que s’han desenvolupat ha alterat l’espai natural”.

Un dels altres aspectes a considerar són les emissions que generen els avions de les infraestructures aeroportuàries. Tot i que les fonts consultades per El Món coincideixen a assenyalar que el factor clau no són les emissions que pugui generar l’ampliació de l’aeroport ‘per se’ sinó que se sumaria a les emissions del planeta i tindrien un impacte global, no local. Des de SOS Baix Llobregat assenyala la ‘hipocresia’ de l’Estat espanyol, ja que “aquest augment del trànsit comporta un augment d’emissions i l’impacte ambiental” en una situació d’emergència climàtica topa amb uns “objectius de mitigació als quals s’ha adherit l’Estat espanyol”. Joan Manel de Llano, també s’afegeix a aquesta reflexió assenyalant que és “absolutament necessari fer decréixer l’activitat aeroportuària, s’ha de rebaixar el trànsit avions escala mundial” perquè és un sector que “col·labora en un 6% global l’escalfament i és un sector que no para de pujar i demana més recursos”.

L’alcalde del Prat, però, recorda que en sis mesos el Govern ha de presentar un estudi de capacitat turística, un fet que podria acabar de tirar enrere la proposta d’ampliació del Prat en cas que es confirmin “les veus que no veuen necessària l’ampliació”.

L'estany de la Ricarda | ACN
L’estany de la Ricarda | ACN

El valor natural del delta i la Ricarda

L’amenaça de la proposta d’ampliació del Prat cau de ple sobre la Ricarda i el delta del Llobregat, dos dels espais naturals de més valor a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Des de Zeroport denuncien que Foment i alguns polítics diuen que la Ricarda ja està tan degradada que ja no ve d’aquí i la degradació no és tal” i assenyala que l’Aeroport “no compleix amb les seves obligacions” com poden ser les compensacions ambientals. “No és un espai artificial (la Ricarda) i està molt perjudicat per la proximitat amb l’aeroport”, lamenta un Jordi Fortuny assenyala que “la gran sospita és que no en millorar la Ricarda va perdent valor, i que prescindir de la Ricarda no sigui tan greu. La Ricarda ha estat tota la vida aquí i algú ha fet córrer la brama que la Ricarda era artificial i en absolut ho és”.

La quantitat de fauna, de flora, l’espai verd que suposa aquesta zona del delta i la Ricarda fa que des de SOS Baix Llobregat ho vulguin defensar com a un espai “important per a la població perquè et pots esbargir, passejar, asserenar, passar temps de lleure” tot i que assenyalen que això “és una caricatura i no cal anar al delta per a beneficiar-se del delta”. “No és sensat ‘carregar-se’ una cosa que produeix tants beneficis” sentencia Fortuny. Q

Mijoler posa èmfasi en el fet que la Ricarda no és només un espai “per al Prat”, sinó que “és una infraestructura verda de l’àrea metropolitana de Barcelona. La Ricarda és un pulmó fonamental, no defensem només el nostre territori, defensem una infraestructura metropolitana” i explica que es tenen converses amb els diferents ajuntaments metropolitans com Gavà, Castelldefels o Viladecans per a mitigar i debatre sobre l’impacte de l’aeroport i amb l’Ajuntament de Barcelona sobre el model de turisme.

La professora Isabel Muñoz destaca com d’important n’és el Delta del Llobregat i la Ricarda per a la fauna i la flora de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que “el delta del Llobregat és el tercer espai humit més important de Catalunya, hi ha moltes aus que l’utilitzen com un lloc de pas per a les migracions” i assenyala que s’hi han vist, habitant espècies en perill d’extinció i altres que utilitzen el Delta com a lloc de pas. “Com és un aiguamoll tenim peixos, amfibis, rèptils, fartets, papallones, espiadimonis, ratpenats…” assenyala Muñoz que alerta que l’ampliació de l’aeroport comportaria la destrucció d’hàbitats i això provocaria “un canvi d’habitat, una fragmentació dels espais naturals que queden i la seva interconnexió cada vegada seria més baixa”. “La fragmentació impedeix a les espècies moure’s d’un hàbitat a un altre”, afegeix. Joan Manel de Llano, de Zeroport també destaca la gran importància natural d’aquesta zona “amb pinedes molt singulars, n’hi ha poques al litoral per fixar les dunes” argumenta l’ecologista que destaca que no es pot “reproduir la Ricarda, no és tan fàcil, no és un mecano, ens menjaríem terreny agrari, i l’agricultura és un sector oblidat”, una reproducció que segons de Llano “continuaria augmentant els conflictes ecologia-pagesia”. Precisament aquest intent de ‘reproduir la Ricarda’ enfurisma els ecologistes de Les Agulles, que assenyalen que és “un menyspreu a la ciència: els pocs espais naturals que resten al delta del Llobregat són insustituïbles, no et pots carregar la Ricarda i fer una llacuna artificial i pretendre que funcionarà com la original. Perquè no tindria mai les mateixes característiques hidrogeològiques que la Ricarda, i perquè no es pot garantir que reproduirà tota la complexitat de l’ecosistema de la Ricarda i les espècies que hi viuen”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter