La Universitat de Barcelona estudiarà “el conflicte català”. Serà a través de les jornades «El cas català: explorant espais per al diàleg i l’acord», que se celebraran el proper 9 i 10 de setembre. Segons ha informat la mateixa Universitat el curs que inaugurat pel mateix rector, Joan Guàrdia, que se celebrarà a l’Aula Magna de la Universitat de Barcelona, tot i que es podrà a seguir en streaming. La jornada acabarà amb una conferència del filòsof Daniel Innerarity.
La intenció del curs és “deliberar pluralment i però amb rigorositat amb el conflicte català”. De fet, és una recerca acadèmica per “identificar punts de trobada entre diferents perspectives” sobre el Procés sobiranista. Tot sobre set “dimensions” amb ponents particulars per a cadascuna. En concret, la democràtica a càrrec dels politòlegs Gemma Ubasart (UdG) i Ander Errasti (UB); la territorial, amb Lluís Orriols (Universitat Carlos III de Madrid) i Mireia Grau (Institut d’Estudis de l’Autogovern de la Generalitat de Catalunya); la identitària amb Marc Sanjaume (UPF) i César Colino (UNED); la mediàtica, a càrrec de Carles Pont (UPF) i Marta Montagut (URV); la jurídica, amb Jordi Nieva (UB) i Marina Gallés (Òmnium Cultural); la social, amb Jordi Muñoz (UB) i Berta Barbet (UAB); l’europea que dirigiran Carlos Closa (CSIC i Institut Europeu de Florència) i Nicola McEwen (Universitat d’Edimburg). També s’hi inclou la dimensió narrativa amb els periodistes Ferran Casas i Lola Garcia.
Ara bé, la Universitat deixa clar que l’objectiu no és “resoldre el conflicte, però sí a contribuir que la comunitat universitària en particular i la societat en general puguin reflexionar més i millor al voltant de la complexitat del fenomen”. Fonts de la Universitat de Barcelona remarquen que és la “primera vegada que una Universitat organitza un curs per debatre acadèmicament i des de diferents punts de vista el conflicte polític que viu Catalunya”. En aquesta línia, comenten que és una “oportunitat” per poder “aprofundir” en un “Procés polític complexe i transversal” sense la “necessitat de trobar solucions sinó posar negre sobre blanc reflexions i punts de connexió des de diferents prespectives”.