L’advocada de l’estat Elisa de la Nuez, a través d’un article que publica avui al diari El Mundo, recomana al govern espanyol “l’ús de la força” i l’aplicació de l’article 155 de la Constitució -el qual estipula que l’Estat pot prendre “les mesures necessàries” per fer complir la llei a una comunitats autònoma-, si Catalunya decideix convocar sense un referèndum sobiranista il•legal.
De la Nuez anima el govern espanyol a aplicar sense vacil•lacions aquest article de la Constitució “al qual sembla que la nostra classe política tingui al•lèrgia” i demana que aquesta vegada, a diferència de l’episodi del referèndum proposat pel lehendakari Juan José Ibarretxe, actuïn amb contundència.
La lletrada deixa clar que una sentència del Tribunal Constitucional contrària, com va apuntar la portaveu del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaria, no seria suficient. “Les sentències dels tribunals si no es compleixen voluntàriament, cal imposar-les. A vegades per la força si és necessari. Així ho preveu el nostre l’ordenament jurídic i per això no cal escandalitzar-se, ho fan tots els ordenaments jurídics”, insisteix.
Per tant, en aquesta línia De la Nuez avisa que si el govern català seguís endavant amb aquesta idea no quedaria més solució que, el dia del referèndum, “enviar les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat per retirar les urnes”. I avisa al PP que si no actua amb contundència “pot suposar reconèixer l’existència d’un fracàs polític d’enormes proporcions”.