El fiasco del funcionament de Rodalies ha obligat ERC a bellugar fitxa i renegociar l’acord per evitar la vaga convocada pels sindicats de Renfe (Semaf, CCOO, UGT, CGT, SF i SCF), sobretot, els representants dels maquinistes. L’acord implica mantenir la majoria de l’accionariat al Grup Renfe Viajeros, però la gestió de l’empresa i del consell d’administració de la nova empresa de Rodalies serà de la Generalitat. D’aquesta manera, hi haurà marge per poder “buscar la fórmula de preservar els drets dels treballadors, sobretot el dret a la mobilitat”.

Per altra banda, l’acord contempla “mecanismes de variació dels percentatges” en la participació de l’empresa. ERC justifica l’acord perquè serveix per “fugir del simbolisme” i la “fórmula més eficient per avançar”. “El traspàs només serà possible de la mà dels treballadors”, apunten fonts dels republicans que recorden que “sense treballadors, els trens no es posarien en marxa”.

En declaracions recollides per Europa Press, el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, assenyala que aquest “empresa mixta” serà una empresa “que farà el servei” i preveu que es constitueixi “al llarg d’aquest any”. En un comunicat conjunt de la Generalitat de Catalunya i el govern espanyol s’ha donat les gràcies a totes les parts implicades en l’acord i s’ha destacat que “totes les parts volen agrair l’actitud de les persones que han conformat la taula de negociació i han destacat la voluntat per arribar a un acord demostrat per totes les parts durant el transcurs de les negociacions. Tant el Ministeri com la Generalitat de Catalunya i els sindicats volen valorar que l’acord assolir sorgeix de l’esforç per unir la legítima defensa dels drets dels treballadors i treballadores de Renfe i Adif, la prestació del servei públic ferroviari i el compliment dels acords”.

La CGT, però, ha estat la part discordant del vespre en desmarcar-se de l’acord i demanar que els responsables polítics facin una anàlisi rigorosa d’aquest mateix. A més, el sindicat ha denunciat que s’han imposat els temps “i la falta de debat amb la plantilla per part del Ministeri i la Generalitat.”

ERC valora positivament la desconvocatòria de la vaga i posa un termini de dos anys perquè l’empresa sigui de la Generalitat

Esquerra Republicana de Catalunya, un dels actors més destacats a les negociacions pel traspàs de Rodalies ha estat de les primeres formacions a oferir declaracions. En un comunicat els republicans han valorat “positivament la desconvocatòria de la vaga per part dels sindicats de RENFE i d’ADIF”, una vaga que assegurin que “hagués perjudicat encara més els ciutadans del país”. Des d’ERC assenyalen que saben “que el traspàs de Rodalies és un repte d’una envergadura molt complexa” i destaquen que “no és una confrontació entre els drets dels usuaris i els drets dels treballadors. Aquests drets han de ser compatibles, perquè tots ells són drets de Catalunya”.

Una usuària de Rodalies espera a l’estació de Sants per trobar una alternativa de transport / ACN


Això sí, ERC compra la tesi del Govern del PSC -sobre el temps per normalitzar i arreglar la situació a Rodalies i assenyalen que el partit republicà “dona un marge de 2 anys per trobar els mecanismes adients de garantia de tots els drets laborals als treballadors que han de permetre que la nova companyia passi a estar adscrita a la Generalitat de Catalunya, procediment contemplat a l’acord entre els sindicats i els governs”, amb un petit esbòs, i és que reclama que en aquests dos anys l’empresa passi a mans de la Generalitat.

El final, de moment, del sarau

La rúbrica de l’acord per aixecar la vaga suposa el final d’un serial que s’ha anat arrossegant durant les darreres setmanes. Els sindicats havien tret la destral de guerra contra el traspàs de Rodalies i la “privatització” del transport de mercaderies, ja que els representants dels treballadors asseguraven que s’havien trencat els compromisos pels quals es garantia que Renfe i Adif seguirien sent els operadors del servei de Rodalies i es preservarien els drets laborals i la integritat de la plantilla de les dues empreses. L’acord, ‘in extremis’, suposa que s’eviten les aturades de 24 hores a tot l’estat espanyol per a aquest dilluns, el 26 de març i l’1 d’abril i talls parcials el 24 i el 28 de març i el 3 d’abril que estaven programades.

Malgrat l’acord dels representants dels treballadors i les administracions els treballadors de Renfe segueixen amb la mosca rere l’orella, sobretot pel que fa a les persones que hagin nascut a altres zones de l’Estat espanyol i treballin a Rodalies, els quals demanen mantenir les condicions laborals i de mobilitat. De fet, un dels aspectes que més destaquen els sindicats és la rotació d’empleats de Renfe i Adif, una rotació que sol ser “alta” i a Catalunya assenyalen que a Catalunya operen uns 800 maquinistes dels quals un 40% canvien de destí cada any, una situació que fa que 7 de cada 10 maquinistes que treballen a Rodalies hagin nascut fora de Catalunya.

Comparteix

Icona de pantalla completa