Missing 'path' query parameter

L’advocat de Santos Cerdán, Benet Salellas, ha presentat aquest dijous al matí un escrit al Tribunal Suprem per tal de recórrer l’ordre d’ingrés a presó dictada dilluns i demanar la seva llibertat provisional. Un escrit on repassa els arguments principals de la defensa que ja va apuntar durant la seva declaració davant el jutge instructor de la causa especial, Leopoldo Puente. Dilluns, el magistrat hi va fer el sord i, en canvi, va atendre la petició del ministeri fiscal i va ordenar l’empresonament de l’imputat pel risc de destrucció de proves que considera que es podria generar si es mantenia en llibertat. Una decisió que no va prendre ni amb l’exministre i també ex número tres del PSOE José Luis Ábalos, ni amb l’exassessor Koldo García, principal subministrador d’indicis a la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil (UCO) que investiga la causa com a policia judicial.

L’escrit, de 20 pàgines al que ha tingut accés El Món, conclou que la instrucció, la investigació i la presó de Cerdán té una intenció “prospectiva” i acusa al magistrat Leopoldo Puente de no només fer el sord a les explicacions de l’exnúmero tres del PSOE, sinó de considerar-lo ja culpable. “Totes les explicacions plantejades per l’investigat en la declaració davant l’instructor han estat simplement rebutjades i respostes en la resolució judicial recorreguda des d’una mirada que no accepta cap altra tesi diferent de la de la culpabilitat“, emfatitza l’escrit.

En el mateix sentit, l’advocat afirma que ha arribat a una doble conclusió sobre el respecte a la regla processal de la presumpció d’innocència. Per una banda, que la interlocutòria de presó recorreguda no valora el material sumarial amb perspectiva en benefici del reu. I, en segon terme, quan s’adopta la perspectiva processal pro reu “no existeix a les actuacions material o indicis que pugui ser considerat incriminatori i molt menys per acordar una mesura tan restrictiva de drets com és la presó”.

L'ex secretari d'Organització del PSOE Santos Cerdán quan arribava a declarar en el Tribunal Suprem, amb el seu advocat, Benet Salellas / Europa Press
L’ex secretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán quan arribava a declarar en el Tribunal Suprem, amb el seu advocat, Benet Salellas / Europa Press

Greuge comparatiu i… pres polític?

L’escrit a més de retreure la vulneració del dret fonamental a la llibertat personal i a la presumpció d’innocència, afegeix el que titlla de “greuge comparatiu”. Així, el lletrat critica que l’única persona ingressada a la presó provisional sigui Cerdán i que la resta d’investigats es troben en llibertat tot i que “es troben relacionats amb una imputació fàctica molt més àmplia que la imputació de Cerdán, com ara la trama de les màscares i la resta de fets que van donar peu a aquesta causa especial”.

Salellas deixa caure que la presó provisional de Cerdán podria ser una SLAPP (l’acrònim en anglès dels litigis estratègics contra la participació política). Uns litigis “normalment impulsats per organitzacions polítiques i partits d’extrema dreta”. “En aquesta causa”, continua, “consta acreditat l’interès dels partits polítics PP, VOX i UPN en l’acusació i la presó provisional”. “Aquesta és una dada objectiva quan aquesta mesura cautelar excepcional va ser sol·licitada per la seva representació processal en interlocutòries en el transcurs de la compareixença de l’article 505 Llei d’Enjudicialment Criminal celebrada dilluns d’aquesta setmana”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter