El Museu Nacional d’Art de Catalunya vol donar compliment a la sentència del Tribunal Suprem que condemna retornar les pintures al Monestir de Sixena, però no pot. El patronat de la institució té un “nou informe presentat per l’equip del MNAC en el qual s’indica la impossibilitat de realitzar el trasllat de les pintures murals per restituir la Sala Capitular del Reial Monestir de Sixena sense posar-les en risc”. Per això, ha acordat demanar un incident d’execució al jutge per “informar de la incapacitat tècnica del museu dur a terme aquesta operació en el termini establert per la llei d’enjudiciament civil ni tampoc tècnicament”.
Aquesta és una de les conclusions a les quals avui ha arribat el Patronat del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) en la seva reunió extraordinària convocada arran de la sentència. En un comunicat difós aquest migdia, el MNAC apunta que utilitzarà la via de l‘execució de la sentència, un pas processal civil per complir amb la resolució sempre que no es pugui complir de manera voluntària, com indiquen que és el cas.
Així també proposaran als tribunals crear un grup de treball de “caràcter tècnic i integrada únicament per personal especialitzat, amb la finalitat d’avaluar i dur a terme els treballs necessaris per al compliment de les resolucions jurídiques dictades amb relació a les pintures de la sala Capitular de Sixena”. Una comissió on també convidaran els tècnics que proposi el govern d’Aragó. Amb aquest incident, el MNAC també s’estalvia probables sancions coercitives per incompliment de la resolució al·legant la voluntat de complir i especificant que els tècnics han d dir com fer-ho.
Complir la sentència
De fet, des de la direcció del Museu sempre han insistit que volen complir amb la sentència, això sí, tenint present el risc que siguin malmeses de manera irreparable. Ara esperaran els informes tècnics que seran aportats als jutjats per tal d’aclarir i justificar la posició del MNAC i buscar vies alternatives al retorn de les pintures. De fet, fonts dels tècnics del Museu insisteix que cal tenir present “l’altíssima fragilitat” de les pintures, i de la seva posterior restauració, i a més que, encara que fos possible traslladar-les, a hores d’ara no hi ha cap sala habilitada de manera adient al monestir de Sixena. De fet, el comunicat té un punt exprés deixar clar que “manifesta la voluntat de donar compliment a les resolucions judicials dictades fins ara en relació amb les pintures murals provinents del Reial Monestir de Santa Maria de Sixena”.
El comunicat també ressalta que es traslladarà al Govern d’Aragó “la invitació que s’integri en aquesta comissió tècnica, designant a l’efecte els especialistes que considerin convenients, que treballarien conjuntament amb els tècnics designats pel MNAC i les administracions consorciades: l’Administració General de l’Estat, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona”. Una opció que ha fet despertar l’opinió d’Albert Velasco, exconservador del Museu de Lleida i un dels experts en Sixena, que ja ha alertat a través del seu compte d’X, que “vist el que han dit fins ara aquests tècnics, intueixo que no hi haurà acord”.

Una reunió de tres hores
El conclave d’aquest matí ha començat quan passaven pocs minuts de les nou i ha congregat bona part del patronat, puix que molts dels convocats hi han assistit virtualment. Els membres del patronat s’han trobat després que desenes d’entitats s’han posicionat per mantenir els frescos al MNAC atès el seu fràgil estat de conservació. Deu institucions artístiques com la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona o l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural han instat l’executiu a exhaurir “totes les vies” per evitar el trasllat dels frescos i lamenten que la sentència de l’alt tribunal “no analitzi” qüestions tècniques sobre la conservació. També fins a nou exconsellers de Cultura han signat un manifest en defensa que les obres romanguin al MNAC.