La negociació entre el PSOE i Esquerra Republicana de Catalunya per arribar a un acord d’investidura no progressen adequadament. Això és el que posen de manifest des de les files republicanes, que apunten que l’acord està “molt verd” i, de fet, el mateix president de la Generalitat, Pere Aragonès, ho admetia ahir en una entrevista a Onda Cero: “No anem bé”, va dir.
Aquestes negociacions no estan encallades tant per les qüestions que tenen a veure amb el Procés –l’amnistia la donen per feta i el referèndum es conformen a tractar-lo més endavant a la una taula de diàleg–, com per aspectes relacionats amb la gestió, com ara el traspàs de Rodalies i una millora del sistema de finançament. És a dir, els republicans ara mateix consideren que, a banda de l’amnistia, no s’avança en res.
Des de les files republicanes són conscients que no sortiran de la negociació de la investidura amb el traspàs “integral” de Rodalies ni amb una reforma del finançament i la fi del dèficit fiscal, però lamenten l’immobilisme de l’altra part de la taula negociadora amb el que ells anomenen “tercera carpeta” perquè, per exemple, no aborden cap de les possibilitats que hi ha sobre la taula per millorar el finançament de Catalunya.

Pel que fa als trens, vies i tot el que afecta el sistema ferroviari, els republicans reclamen que la negociació serveixi per establir les bases amb les quals poder fer efectiu el traspàs. El mateix Aragonès ha reconegut que “en aquests moments, on s’ha avançat menys és en la millora del servei de Rodalies a Catalunya“, alhora que ha deixat clar que “és imprescindible un traspàs de veritat”.
“Les negociacions no estan en bon camí”, va admetre ahir la mateixa consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, després que ella i la consellera d’Economia, Natàlia Mas, mantinguessin una reunió amb el Col·legi d’Economistes i la Cambra de Comerç de Barcelona. Ambdues conselleres van denunciar que Madrid encara no ha concretat les dades d’execució de l’any 2022, un fet que des del Govern qualifiquen d’“inadmissible”.
Les vies són punts de discòrdia
Els republicans volen el traspàs integral de totes les vies, però els socialistes catalans, que veuen marge per a l’acord, ja van avisar la setmana passada que les vies de connexions internacionals o amb altres comunitats autònomes quedarien fora d’un hipotètic acord. “S’ha de respectar la xarxa de vies generals”, va argumentar la setmana la portaveu dels socialistes al Parlament, Alícia Romero.

A més, els republicans demanen al PSOE que el traspàs vagi acompanyat d’inversió per compensar que només s’ha invertit la meitat del que hi havia pressupostat per a Renfe i Adif a Catalunya. De fet, la Generalitat va presentar un informe el passat 10 d’octubre que assegura que, entre l’any 2010 i el 2021, Renfe i Adif han deixat d’invertir a Catalunya més de 3.600 milions.
Del total d’inversions previstes des del 2013 a Catalunya i que no s’han executat, el 72% corresponien a actuacions relacionades amb Renfe i Rodalies. “Són unes xifres insultants”, va lamentar aleshores Vilagrà, que ja insistia que el traspàs de Rodalies formava part de les negociacions de la investidura i que estaven “lluny” d’un acord.