El diputat del PSC i alcaldable dels socialistes a Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, ha titllat de “maquillatge” els descomptes als peatges de la C-32 i ha demanat solucions en una interpel·lació al conseller de Territori, Juli Fernàndez. “El 60% de les persones necessiten transport vehicular perquè no hi ha alternativa en mobilitat”, ha afirmat el diputat socialista, que ha denunciat que els cars peatges, amb un import de 7,79 euros, dificulta la captació i retenció de talent i d’empreses a les comarques del Garraf i Baix Penedès. Ruiz ha advertit al conseller que el “territori ha dit prou” i ha recordat com ajuntaments, consells comarcals, patronals o sindicats de tots els colors, ja es van mobilitzar el passat 5 de febrer i ja hi ha anunciada una nova mobilització el 29 de març fins les portes del Parlament.

Autopista “amortitzada”
De fet, Ruiz ha explicat que l’any que ve aquesta infraestructura complicarà 30 anys i ha recordat que la única alternativa a la C-32 són les “perilloses” costes del Garraf. “Les comarques del Penedès són les “grans oblidades als pressupostos de la Generalitat””, tot i que considera que la inversió per al desdoblament de la C-15 ha trencat la “sequera”. Ruiz també ha denunciat que l’autopista ha quedat amortitzada en uns terminis “inferiors als previstos” i per això ha demanat al conseller Juli Fernàndez que doni resposta a les demandes penedesenques.
Així mateix, Ruiz també ha denunciat altres greuges, com la línia de tren, que “es mostra com un dels serveis públics més demandats del país” i també la manca de recursos a la vegueria per donar resposta al creixement demogràfic de les tres comarques. “El Penedès és l’àmbit en major augment de població del 2021 amb 380.000 habitants. Les previsions apunten que les comarques creixeran un 6%”, ha explicat Ruiz, qui ha demanat organització i gestió per donar resposta a aquesta problemàtica. De fet, el regidor del PSC a Vilanova també ha assegurat que un 80% de les persones s’ha de desplaçar per treballar.
Ruiz envia un missatge a Junts
Tanmateix, Ruiz ha aplaudit que el Govern hagi anunciat un bus express que uneixi Vilanova, Vilafranca i Igualada, malgrat que asseguri que el Baix Penedès és la “ventafocs” de Catalunya en infraestructures. A més, també ha posat sobre la taula una infraestructura que està enterrada des de fa dècades: el tren orbital entre el Garraf i l’Alt Penedès. L’alcaldable de Vilanova també ha enviat un missatge directe per a Junts, malgrat no espentar-lo: “Si hi ha una formació que vol utilitzar aquest tema de forma partidista s’equivoca, i molt. Mai s’ha utilitzat com a arma electoral”, fent referència a l’esmena de 15 milions que el partit de Turull va presentar als pressupostos per aconseguir la gratuïtat per a residents i professionals.
Juli Fernàndez critica la sociovergència de fa 30 anys
En el seu torn de rèplica, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha criticat el model de concessions que s’aplicaven quan governava Convergència i Unió. “A mi m’agradaria recordar-li que hi podria haver hagut altres alternatives com construint autovies”, assegurava el conseller, qui ha recordat que, aleshores, el PSC governava a l’Estat i a Catalunya Convergència i Unió. De fet, això ha provocat que diputats de Junts i del PSC mostressin el seu malestar cap el conseller. De fet, ha continuat la seva crítica als socialistes, atacant el fet que Ruiz hagi dit que les noves bonificacions són “gestuals”. Això ha provocat el diputat socialista s’enfadi i ha acusat el conseller de “parla del que no fan els altres” i i “no del que fan ells”.
A més, Fernàndez ha tret pit de les noves bonificacions, que consisteix en la gratuïtat del tram entre El Vendrell i Cubelles i un descompte del 50% que facin el peatge de Sitges anada i tornada en 24 hores. “És la millor situació dels darrers 30 any, perquè, amb la bonificació del 50%, fa que la seva tarifa sigui 3,90 euros”, ha assegurat el conseller, que considera que donen una via als 22.000 vehicles que passen per la C-31. A més, ha acusat als socialistes de no donar solucions el 2004, quan el PSC governava la Generalitat. “La bancada d’allà tampoc ho va fer. D’oportunitats n’han tingut durant 30 anys”, ha acusat Fernàndez, que és quan ha crispat el debat. De fet, Ruiz li ha respost recordant que el 2004 els republicans governaven amb els socialistes en el primer tripartit.
El conseller retreu la manca d’inversió del govern espanyol
Tot i això, Fernàndez ha seguit amb les crítiques als socialistes, recordant que l’Estat “tampoc ha fet cap fons per a rescatar-les” i també ha afirmat que “la utilització partidista és una gran temptació”. Així mateix, ha tret pit de la inversió del desdoblament a la C-15, que “és la inversió en infraestructures més gran que s’està fent a Catalunya amb 80 milions”. “Segur que trobarem camins per trobar la solució”, ha afirmat el conseller.
Fernàndez també ha volgut parlar de la manca d’inversió a Rodalies: “Tenim alguns deures també com el repte de millorar la R2 i R4, que el departament de Territori ha demanat a Renfe”. En aquesta línia, el Govern ha demanat un increment de millores i ha assegurat que “l’operador no ho farà perquè no ho pot fer amb el material que té”. “Si el ferroviari no funciona bé, això de tenir el territori competitiu és una mica més difícil”, ha assegurat el conseller, fent referència a que els socialistes governen l’executiu espanyol.