El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha assegurat que el PSC i el Govern no han pactat el Quart Cinturó en el marc de la negociació del pressupost del 2023. “Vam pactar signar fer efectiu un conveni per tal de redactar un projecte de la Ronda Nord entre Sabadell, Terrassa i Castellar. El Govern compleix el seus acords”, ha assegurat Juli Fernàndez en la sessió de control al Govern d’aquest dimecres. Immediatament, tothom s’ha quedat mirant al cap de l’oposició, Salvador Illa, amb cara d’incredulitat.
Responent al conseller, el diputat de Junts Joan Canadell ha recordat el “consens” del territori a favor d’aquest projecte. “Descongestiona Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès”, ha assegurat Canadell, que ha recordat que l’acord amb el PSC en el marc del pressupost té com a data límit el 31 de març per fer efectiva signatura del conveni per tirar endavant la Ronda del Vallès. En aquest sentit, Canadell s’ha queixat de les “contradiccions” d’Esquerra Republicana en aquest projecte i ha recordat les mocions favorables a la Ronda Nord del Parlament de Catalunya. “No creu que ho hauria de deixar estar?”, li ha preguntat Canadell al conseller.

Gavà-mar i l’insonorització: la fórmula Tremosa
Pel que fa a l’aeroport, el diputat de Junts Ramon Tremosa ha proposat utilitzar la pista de Gavà per no allargar la pista del mar per tal d’evitar la invasió de l’estany de la Ricarda. A més, Tremosa ha recordat com AENA inverteix a Madrid per tal d’insonoritzar edificis, mentre a Catalunya “no ho fa”. “No sé si han triat els millors socis per solucionar la situació de l’aeroport”, ha dit el diputat de Junts, recordant com AENA “ha deixat estar” la potencialitat de l’aeroport de Girona.
En aquest sentit, Juli Fernàndez ha respost a les crítiques de Tremosa, que havia demanat al Govern que fes un pas endavant per apostar per l’aeroport, recordant-li que Junts ha governat durant els últims 12 anys. Fernàndez ha recordat també que es tracta de “competències d’AENA” i ha assegurat que cal “crear una proposta creada des de Catalunya per la intercontinentalitat de l’aeroport del Prat en un termini d’un any i respectant el medi ambient”. A més, ha predit que aquest estiu hi haurà “complicacions” a l’aeroport.

Projectes claus per al pressupost
L’aeroport i la Ronda nord del Vallès han estat claus pel que fa a la negociació entre el Govern i el PSC del pressupost del 2023. Eren dos dels tres macroprojectes que reclamaven els socialistes per desencallar el pressupost, juntament amb el Hard Rock. En aquest context, el Govern i el PSC van pactar modernitzar l’aeroport del Prat sense concretar si es tractava d’ampliar-lo, mentre que Esquerra va haver de cedir en el Quart Cinturó.
Pel que fa al Quart Cinturó, les dues parts es van comprometre a iniciar les negociacions entre el Govern i el govern espanyol perquè les dues parts arribin a un acord en forma de conveni que especifiqui el traspàs de les competències de gestió i finançament del projecte. Això va suposar una cessió dels republicans al PSC a través d’una moció a la qual els republicans van votar favorablement, en contra del criteri d’alguns dels seus diputats i del seu conseller. Pel que fa a l’aeroport, la postura dels republicans és clara: no volen l’ampliació de la tercera pista.