Missing 'path' query parameter

Junts per Catalunya, Esquerra Republicana i la CUP han coincidit a demanar la reprovació de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, en les seves propostes de resolució, que es votaran dijous a la tarda. Els tres grups independentistes, a banda de les crítiques que ha rebut la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, durant el debat monogràfic sobre l’estat de la xarxa de Rodalies, són els únics que demanen la seva reprovació, però no es descarta que altres formacions se sumin a aquesta petició. Per exemple, la diputada del PPC, Àngels Esteller, ha afirmat en el debat que “li demanarem la reprovació per la seva ineficàcia, per la seva falta de diligència i per no donar la cara a Catalunya en un moment tan clau”. De fet, l’oposició ha demanat un reguitzell de reprovacions i peticions de dimissió.

A banda de la reprovació de Paneque, de qui Junts també demana el seu cessament “per la seva mala gestió en l’escalada d’incidències experimentada en els darrers mesos”, la formació de Puigdemont proposa a la cambra “reprovar l’actitud dels successius presidents de l’empresa Renfe”, incloent-hi Isaías Taboas i Raül Blanco. Els republicans, per la seva banda, han assenyalat directament als responsables d’Adif i Renfe i reclamen la dimissió dels presidents d’aquestes dues empreses, Pedro Marco de la Peña i Álvaro Fernández Heredia respectivament. El PPC, per la seva banda, assenyala al govern espanyol i reclama la reprovació del ministre de Transports, Óscar Puente, “per la seva constant ineficàcia” i la seva “incapacitat per adoptar mesures per a fer front a les incidències i l’afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat dels viatgers”.

Altres propostes: Accelerar el traspàs o el reconeixement de FGC

D’altra banda, els grups proposen altres mesures com “accelerar el traspàs” a la Generalitat, allargar la gratuïtat dels abonaments i monitorar les incidències diàries en el servei, entre d’altres. Totes les propostes de resolució es votaran en la sessió del ple de dijous a la tarda, i disposen fins a les 11 d’aquell mateix dia per pactar transaccions. Concretament, Junt xifra en 50.000 milions d’euros el “dèficit històric d’inversions” de l’Estat a Catalunya, que xifra en 50.000 milions d’euros. Així mateix, els de Puigdemont reclamen que la cambra catalana es posicioni a favor d’un “traspàs real i efectiu” i que el Parlament constati “la reconeguda excel·lència de l’empresa pública catalana Ferrocarrils de la Generalitat, contraposada al mal funcionament continuat i creixent de Rodalies-RENFE”.

El president del Govern, Salvador Illa, durant el ple del Parlament / Bernat Vilaró (ACN)

Els republicans, per la seva banda, demanen constatar “la situació de col·lapse en què es troba el servei ferroviari de Rodalies, Regionals i Mitjana distància a Catalunya a conseqüència de dècades de desinversió estructural i crònica per part de Renfe i d’Adif a la xarxa ferroviària catalana; i d’una estructura empresarial absolutament centralitzada, anacrònica i poc funcional molt allunyada de la vocació de servei públic”. A més, reclamen a l’executiu de Salvador Illa “accelerar el traspàs de Rodalies i que la nova empresa mixta es constitueixi abans del 31 de desembre d’aquest 2025 i, d’altra banda, que reclami a l’estat espanyol el compliment íntegre de les inversions previstes al Pla de Rodalies 2020-2030. La CUP també recorda les “tres dècades de gran manca d’inversions” per part dels governs espanyols de torn i proposa a la cambra la creació d’una comissió d’estudi parlamentària “de compensació i inversió immediata a la xarxa de Rodalies”.

Per contra, els populars demanen tot el contrari que els republicans i insten l’Executiu a aturar el traspàs de “forma immediata”, i se centri en “gestionar i millorar el servei de Rodalies”. Una petició que també demana Vox, que proposa “anul·lar tots els acords” que vulguin “segregar serveis i instal·lacions”, en referència al traspàs. Així mateix, demana al Govern que suprimeixi la figura del Comissionat del Traspàs Integral de Rodalies, cessant el seu responsable i liquidant els contractes en vigor.

El PSC proposa fixar un calendari “clar” per al traspàs de les línies R1, R2 sud, R3

El PSC, com a grup que dona suport al Govern, planteja, com reclama ERC, la constitució de la nova societat mixta Rodalies Catalunya SA abans del 31 de desembre d’aquest any, però va més enllà proposa definir, conjuntament amb el Ministeri de Transports, “un calendari clar pel traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2Sud, R3″. A més, també vol estudiar les possibilitats d”un futur traspàs de l’R4 i R16”.

Els Comuns, que no demanen cap reprovació ni dimissió de forma explícita, insisteixen en el missatge que han donat en el debat i volen que l’executiu d’Illa es comprometi a fer de la inversió ferroviària “la màxima i primera prioritat en matèria d’infraestructures fins que Rodalies, Regionals i Mitjana Distància funcionin amb normalitat” i, de retruc, a abandonar projectes com l’ampliació de l’aeroport de Barcelona.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter