La líder dels Comuns, Jéssica Albiach, ha proposat ajornar uns dies el debat d’investidura en cas que la militància d’ERC aprovi l’acord i el president a l’exili, Carles Puigdemont, torni i sigui detingut. Albiach ha insistit que la tornada de Puigdemont “no canvia els resultats de la nit electoral”, però s’ha mostrat partidària a reunir els grups parlamentaris en cas que sigui detingut i posposar el debat d’investidura. “No ve d’un, de dos dies, ni d’una setmana”, ha assegurat. Ara bé, sí que hi ha una data límit per elegir el nou president del Govern o convocar noves eleccions, el 26 d’agost. La presidenta dels Comuns ha subratllat que “Puigdemont ha de poder tornar quan vulgui i estar en llibertat” i ha lamentat que “una part de la cúpula judicial tracti de reinterpretar el sentit de com va ser aprovada” la llei d’amnistia.
No descarta entrar al Govern d’Illa més endavant
En paral·lel, Albiach no ha descartat l’entrada del seu partit a un eventual Govern encapçalat per Salvador Illa, però ha assegurat que de moment “no s’ha negociat”. Albiach ha insistit en una entrevista a Catalunya Ràdio que caldrà veure “quin és l’esperit d’aquest govern” si finalment la militància d’ERC dona el vistiplau a l’acord en la consulta d’aquest divendres. “El que fem és donar una oportunitat a aquest govern amb unes mesures que hem prioritzat. Si l’altra part no compleix, li retirarem el suport”, ha avisat als socialistes.

Per a contribuir al fet que les garanties de compliment del preacord entre ERC i PSC tirin endavant, la líder dels Comuns ha avançat que els Comuns votaran a favor al Congrés si cal modificar alguna llei sobre el finançament singular. “El que amenaça altres territoris no és el finançament just per Catalunya, és el dúmping fiscal que practiquen Madrid o Andalusia”, ha defensat abans d’afegir que “això sí que trenca amb la igualtat d’oportunitats”.