L’històric acord entre ERC i el PSOE per al “traspàs integral” de Rodalies conté molta lletra petita que anticipa un procés llarg i complex per materialitzar una de les grans reivindicacions de Catalunya. Sobre el paper, el pacte preveu el traspàs de les vies, estacions i del personal, però del finançament necessari per costejar el servei, però a l’hora de traslladar-ho a la realitat tot serà més complicat. Per començar, Madrid es guarda un as a la màniga amb la creació d’una empresa pública mixta, anomenada Rodalies de Catalunya, que estarà participada al 50% per l’estat i la Generalitat. El Govern tindrà el vot de qualitat per a les qüestions del dia a dia, però haurà de buscar el consens amb el govern espanyol per a les decisions “estratègiques”.
L’acord entre els republicans i els socialistes preveu que la Generalitat assumeixi la titularitat de tots els trens, però només gestionarà la infraestructura ferroviària de les línies R1 (Maresme), R2 Sud (Sant Vicenç de Calders-Barcelona) i R3 (Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà). Segons el document publicat, de moment només es traspassaran els trams de via on circulin trens de titularitat catalana, però està previst crear una comissió per analitzar tots els traçats —Rodalies té uns 1.100 kilòmetres de vies— i avaluar si en el futur es poden fer més traspassos. Fonts de la Generalitat asseguren que és un “acord de mínims” i que en cap cas és “una llista tancada”. La xarxa ferroviària catalana és molt complexa perquè combina el transport de viatges amb el de mercaderies.
Com es gestionaran les vies, els trens i les línies?
Les infraestructures ferroviàries seran gestionades per l’empresa pública catalana Ifercat —que serà l’equivalent a Adif—, però en alguns casos caldrà arribar a acords amb el govern espanyol i d’altres les continuarà gestionant Adif. “Ha de ser objecte de negociació i caldrà anar estació per estació”, expliquen les mateixes fonts a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). L’altra empresa, Rodalies de Catalunya, de participació mixta, es dotarà de tots els “recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per a la prestació dels serveis de Rodalies”. La nova companyia subscriurà un “conveni de col·laboració” amb Renfe per “assegurar la mobilitat laboral entre totes dues i el manteniment dels drets adquirits”.

El sindicat de maquinistes s’ha mostrat preocupat per les implicacions laborals que podria tenir el traspàs i aquest punt és una manera d’intentar calmar els ànims. El Govern es reunirà aviat amb tots els sindicats per explicar els detalls de l’acord. Des de la Generalitat afirmen que Renfe “deixarà de formar part del dia a dia” i que a mitjà termini serà la nova empresa pública qui s’encarregarà del servei de Rodalies. L’operador estatal li transferirà tot el personal i el material rodant perquè pugui prestar el servei. L’acord preveu que el traspàs s’allargui com a mínim durant tota la legislatura i caldrà una negociació constant amb el nou govern espanyol.
El finançament del servei, l’altra clau de l’acord
L’altre punt clau de l’acord ERC-PSOE és la transferència dels diners que es necessiten per cobrir el dèficit tarifari de Rodalies, que només el 2023 pujarà a 335 milions d’euros. Durant el primer trimestre de cada any es calcularà el cost del dèficit i l’estat transferirà l’import al titular del servei, que en el futur serà Rodalies de Catalunya i no Renfe. El pacte inclou la transferència de 132,7 milions extraordinaris que corresponen a altres partides, com els 80 milions d’euros que la Generalitat ha d’abonar a Renfe per ordre del TSJC per l’ampliació dels serveis que s’han fet a Rodalies en els últims anys. A més, l’increment dels cànons ferroviaris del 2017 els assumirà l’estat, així com totes les despeses extraordinàries provocades per incidències —com la de l’R2 Sud a Gavà— o obres previstes i que provoquen afectacions en el sistema de transport públic català. El Departament de Territori ha assegurat que no formalitzarà el contracte programa que tenia pendent amb Renfe i que només ho farà per al servei Lleida-Manresa.
Amb el nou acord, la Generalitat també tindrà més incidència en l’execució del Pla Rodalies 2020-2030, sobretot en la segona meitat del programa, que encara està més verd i queden obres per projectar i executar. El Govern vol tenir més pes a l’hora de decidir les noves obres. Inversions com el desdoblament de l’R3 i els soterraments ja planificats aniran a càrrec del Ministeri de Transports, igual que la compra del centenar de trens que els pròxims anys s’han d’incorporar a Rodalies i que seran transferits a la nova empresa mixta.