Missing 'path' query parameter

Nou estudi financer de fiscalització de la Sindicatura de Comptes que estira les orelles a l’administració. En aquesta ocasió li ha tocat el rebre al Servei Català de Trànsit, sobre la contractació i les despeses de personal de l’exercici de l’any 2022. Una auditoria pública que s’inclou en el programa anual de treball de la Sindicatura. L’informe, presentat per la síndica Llum Rodríguez com a ponent, va ser aprovat pel Ple de la Sindicatura en la sessió del 17 de desembre del 2024.

Un estudi que a més de la contractació i el règim de personal, també incloïa el compliment de la protecció de dades de caràcter personal. La conclusió és contundent: “deficiències” en els tres àmbits en un organisme autònom de caràcter administratiu adscrit al departament d’Interior i que dirigeix Ramon Lamiel.

Les seves funcions principals són gestionar i controlar les competències en matèria de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària. Un estudi que recomana a l’entitat aclarir i planificar la contractació i els procediments de licitació per tal de “garantir els principis de concurrència i publicitat”. Així mateix, exigeix donar compliment als requisits establerts en la normativa de protecció de dades de caràcter personal i amb el protocol de l’Esquema Nacional de Seguretat.

Una imatge del Servei Català de Trànsit/Norma Vidal/ACN
Una imatge del Servei Català de Trànsit/Norma Vidal/ACN

Llocs de treball, serveis i transparència

Per a la Sindicatura, “s’han detectat deficiències en les fases de preparació i licitació d’alguns expedients de contractació”. Així, remarquen que ens els contractes menors revisats “s’han detectat determinades incidències relacionades amb contractacions successives per cobrir necessitats recurrents o previsibles“. En aquest sentit, els auditors públics indiquen que aquestes incidències han donat com a “resultat l’elusió dels requisits de publicitat o dels relatius als procediments d’adjudicació que haurien correspost”. “Constitueixen un fraccionament indegut del contracte” i ho defineixen com un incompliment de la Llei de Contractes del Sector Públic, en concret els articles 99.2 i del 118.3.

Per altra banda, els consultors manifesten en el seu informe que “s’han evidenciat mancances en la Relació de llocs de treball (RLT) publicada, en relació amb els complements de destinació i específics dels funcionaris i els complements del personal laboral”. Concretament, dos llocs de treball coberts mitjançant encàrrec de funcions estaven classificats en l’RLT com a llocs amb forma de provisió de lliure designació i no mitjançant concurs específic. A més, en 7 casos que s’han proveït mitjançant encàrrec de funcions se superava el termini de 6 mesos establert en la normativa d’aplicació. Pel que fa als llocs de treball proveïts mitjançant comissió de serveis, en dos casos no quedaven justificades les raons d’urgència per utilitzar aquesta forma de provisió, i en 7 casos se superava la durada màxima de 2 anys fixada per a les comissions de servei.

Pel que fa a la transparència, la Sindicatura retreu que “manqui publicar la informació relativa a les retribucions en espècie del director, diversos complements del personal laboral, la denominació de l’òrgan de contractació i els recursos especials i resolucions actualitzades en matèria de contractació.” En aquest paquet, també renya Trànsit perquè no disposa de l’auditoria de compliment de l’Esquema Nacional de Seguretat (ENS) ni de l’informe d’auditoria o document equivalent respecte al tractament de dades de caràcter personal.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter