L’ampliació de l’aeroport del Prat anunciada pel president de la Generalitat, Salvador Illa, després d’assolir un acord amb el govern espanyol i Aena ha tensat les relacions amb els seus socis prioritaris d’investidura, Esquerra Republicana i Comuns, amb qui han pactat tres suplements de crèdit per complementar els pressupostos prorrogats del 2023, i també amb la CUP, amb qui l’executiu socialista va pactar recentment regular el lloguer de temporada i blindar l’habitatge protegit. Tots tres ho han evidenciat en la manifestació que s’ha celebrat aquest migdia al Prat de Llobregat contra l’ampliació de l’aeroport. Els republicans reclamen als socialistes que compleixin l’acord d’investidura, que contemplava un canvi de governança en la infraestructura, els de Jéssica Albiach ja han advertit l’executiu català que faran tot el que estigui al seu abast perquè el projecte d’ampliació no tiri endavant i els anticapitalistes rebutgen un projecte que consideren innecessari.

El portaveu adjunt del grup parlamentari d’Esquerra Republicana al Parlament, Jordi Albert, ha lamentat que a hores d’ara no hi ha una “proposta clara” per donar a la Generalitat una “major capacitat” per prendre decisions i ha reclamat al Govern que compleixi amb els acords d’investidura. La literalitat de l’acord subscrit entre republicans i socialistes estableix que s’ha de donar continuïtat a la tasca de la comissió tècnica acordada entre el Govern i l’executiu espanyol per “definir el nou model de gestió català aeroportuari amb l’objectiu de transformar l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona”. “Ja ha canviat la governança? No hi és, de moment. S’està treballant, però no tenim una resposta”, ha lamentat. 

A més, els republicans s’oposen frontalment a l’ampliació, i Albert ha dit que la formació sempre s’ha situat en el no perquè consideren que ampliar l’aeroport “no és la solució més adequada ni acurada per treure la màxima potencialitat no només de l’aeroport del Prat, sinó també de la resta de la xarxa aeroportuària”. Finalment, el portaveu adjunt del grup republicà ha mostrat la seva “desconfiança” en els compromisos mediambientals de la proposta acordada a tres bandes entre Generalitat, govern espanyol i Aena. En aquest sentit, ha demanat a la Unió Europea que mantingui la seva “exigència” per protegir el Delta del Llobregat.

El president de la Generalitat Salvador Illa / ACN-Lluís Sibils

Els Comuns avisen Illa que les relacions “queden danyades”

Els Comuns, l’altre soci prioritari, ha advertit el Govern d’Illa que les relacions amb ells “queden danyades” pel projecte d’ampliació. Així hi ha dit la coordinadora dels Comuns, Candela López, en una atenció als mitjans des de la concentració al Prat contra l’ampliació. López ha remarcat que la seva formació farà tot el que estigui a les seves mans per poder aturar el projecte, i ha recordat que tant ells, i els socialistes també, han estat sempre molt clars amb els respectius posicionaments davant l’ampliació de l’aeroport, però això, ha dit, no impedeix que ara vulguin intentar “aturar aquest despropòsit” fent pressió des del Parlament de Catalunya, l’Ajuntament del Prat o el Parlament Europeu. “No necessitem aquests 20 milions de passatgers més a les nostres ciutats”, ha reblat, i ha remarcat que els espais naturals del baix Llobregat “arrosseguen” grans greuges.

CUP carrega contra l’ampliació perquè vol “elititzar un turisme”

Finalment, la diputada de la CUP Laure Vega ha assegurat que el projecte no és “en cap cas” necessari ni per Catalunya ni per la comarca, i, segons ha verbalitzat, l’ampliació es fa amb l’objectiu d'”elititzar un turisme” que, segons ella, no aporta “prosperitat compartida” als ciutadans del país. “El turisme l’únic que fa és precaritzar encara més les nostres vides”, ha denunciat, i ha afegit que amb aquest projecte presentat per Illa “es perdran un 10% de les terres de conreu” del Parc Agrari del Baix Llobregat. “A Barcelona, una de cada deu persones treballa en el món del turisme. I d’aquestes, la meitat cobra menys de 1.000 euros al mes bruts. No hi ha prosperitat compartida en el model turístic que tenim”, ha dit.

En declaracions a la premsa abans de la manifestació, Vega ha reclamat un “canvi de model productiu amb feines de qualitat i dignes” que redueixi la dependència d’un model turístic que “menja la vida”. “El que està passant aquí és que la vida és cada vegada més difícil, no hi ha pràcticament pisos de lloguer, ni al Prat, ni a Sant Boi, ni a Cornellà, ni a la resta de ciutats del voltant de Barcelona”, ha lamentat la cupaire, que ha deixat clar que “l’ampliació no és en cap cas necessària”, ha reiterat. 

Comparteix

Icona de pantalla completa