La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente, han mostrat la bona sintonia entre governs català i espanyol i han confirmat el calendari del traspàs de Rodalies, un calendari per abordar el traspàs de Rodalies a Catalunya. En la primera fase del calendari, que conclourà abans de final d’any, segons ha apuntat la mateixa consellera, el Govern elaborarà una proposta d’estatuts per la nova empresa mixta Estat-Generalitat. Paneque ha ressaltat la “bona predisposició” de Transports, que està actuant, insisteixen des de Palau, amb “lleialtat institucional”. Tot i això, la consellera insisteix que Catalunya serà “exigent” durant el traspàs.

Panque ha aprofitat per tranquil·litzar els sindicats, que darrerament han protestat pel canvi titular de la xarxa de Rodalies. La consellera ha anunciat la creació d’un grup de treball per abordar les queixes i preocupacions dels treballadors. La idea, insisteix, és “continuar escoltant les forces sindicals i els seus representats, i veure quina és la millor manera d’encaixar les seves demandes en aquest traspàs”, ha apuntat.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat, Sílvia Paneque, en una imatge d’arxiu / Europa Press

Contundència contra el vandalisme i millora de la informació

La reunió ha abordat altres assumptes, com el “vandalisme” a Rodalies o la “millora de la informació”. Sobre el primer assumpte, Panque ha traslladat un missatge de “tolerància zero” amb els actes vandàlics. En compareixences anteriors, el mateix ministre de transports, Óscar Puente, assenyalava Catalunya com un dels punts negres de l’Estat pel que fa a actes vandàlics a la xarxa de trens.

Sobre la segona qüestió, la millora de la informació, Paneque ha assenyalat que el ministeri s’obre a adoptar mesures urgents. “Pensem que hi ha tecnologia avui en dia per fer-ho de manera més àgil i que el ciutadà pugui decidir si busca un transport alternatiu o si s’espera”, diu la consellera.

Inversió en carreteres

Els dos governs han acordat, més enllà d’engegar la maquinària del traspàs de Rodalies, una partida de 710 milions d’euros per a finançar les obres de l’AP2, l’AP7, la B40 i la N360. El Consell de Ministres de la setmana vinent “desencallarà” les encomanes de gestió que han d’adoptar aquestes partides econòmiques “importants” per a les carreteres catalanes, ha confirmat la mateixa Paneque en la seva atenció als mitjans després de la reunió. A preguntes dels periodistes, la titular de Territori ha esquivat avançar canvis sobre la bonificació del transport públic, remarcant que és una qüestió que emana del govern espanyol.

La reunió entre Panque i Puente arriba dos dies després que hagin començat les obres al túnel de Roda de Berà, que s’amplia perquè puguin passar els trens de mercaderies del corredor del Mediterrani. Unes obres que obliguen a tallar la xarxa de Rodalies entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, i a afecta a gairebé tots els usuaris que es desplacen del Camp de Tarragona a Barcelona. La consellera assegura que els canvis són “raonables” i “proporcionats”, però admet que “hi ha algunes millores que haurem d’anar estudiant implementar”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter