Les negociacions per aprovar el sostre de despesa s’estan convertint en un autèntic mal de cap per al PSOE i el govern espanyol. Després de veure’s obligats a retirar la votació de la proposta per donar més marge de negociació amb Junts, ara la Moncloa ha de fer front al malestar de la resta de socis d’investidura, que critiquen les concessions constants al partit de Carles Puigdemont. El portaveu del PSOE al Congrés, Patxi López, ha intentat aplacar les crítiques d’ERC assegurant que negociaran “amb tothom” el repartiment de dèficit. “Aquest govern i el grup parlamentari socialista són els del diàleg permanent, sinó no haurien tirat res endavant”, ha dit López al Congrés.
El portaveu d’ERC al Congrés, Gabriel Rufián, es va mostrar especialment crític amb les concessions del PSOE a Junts sempre que hi ha una negociació important. El diputat català havia avisat els socialistes que el seu partit no es quedarà de mans plegades si hi ha l’oportunitat de renegociar el sostre de despesa. “Si obre la negociació per a uns, l’obre per a tots”, avisava.

ERC aposta per tornar a començar les converses
“Comencem de zero”, ha dit el diputat. Rufián s’ha mostrat molt crític amb l’actitud del PSOE i del govern espanyol, a qui acusa de plegar-se als xantatges de Junts mentre aparta els partits que, com ERC, sempre han intentat fer crítica constructiva. “Sempre és un error no plantar-se davant la dreta”, va afegir aquest dimarts al vespre als passadissos de la cambra baixa. Al juliol, durant el primer intent d’aprovar el sostre de despesa, els republicans van votar a favor de la mesura i consideren “injust” que s’hagi donat tot el protagonisme a Junts. És una dinàmica que s’ha repetit en altres ocasions i que genera enuig entre la resta de partits.
Fonts dels republicans asseguren que, un cop reobertes de les negociacions, el PSOE no pot donar per fet el seu vot. “Tenim peticions que el PSOE coneix perfectament, perquè moltes vegades són coses pendents”, diuen. El PSOE justifica el cop de timó i assegura que la retirada obre la porta a millorar el text amb peticions dels seus socis d’investidura gràcies a les bones dades econòmiques que s’han conegut en les últimes setmanes.

Junts critica la passivitat d’ERC i el PSC
La portaveu de Junts al Congrés, Míriam Nogueras, ha aprofitat l’embolic del sostre de despesa per carregar contra ERC i el PSC, i especialment contra el president de la Generalitat, Salvador Illa, i els acusa d’haver-los deixat sols en les negociacions amb el PSOE. “Ens agradaria no està fent aquesta lluita sols. Pregunto al president Illa on està. El que estem fent nosaltres amb 7 vots és per defensar Catalunya i el primer que hauria d’estar al capdavant és el president de Catalunya”, ha dit Nogueras en una entrevista a SER Catalunya. El partit de Carles Puigdemont vol que el govern espanyol reservi almenys un terç del marge de dèficit per a les comunitats autònomes —tal com va aprovar el Parlament en una resolució l’any 2014— i critica la manera de fer de la Moncloa. Segons Nogueras, en la primera proposta el govern espanyol fixava el sostre de despesa en 40.000 milions d’euros, dels quals 35.000 milions se’ls quedava l’Estat.
Crítiques al PP per instal·lar-se en el ‘no’
Els socialistes, que no es poden permetre més derrotes després de l’allau de crítiques per les 35 votacions que porta perdudes al Congrés, han aprofitat l’embolic per carregar contra l’actitud del PP, a qui acusen de ser un “frontó” i posar “condicions impossibles” per no haver de negociar amb el PSOE. “No estan disposats de veritat a un diàleg sincer i posen condicions impossibles”, ha asseverat López. “Nosaltres tenim un acord amb ERC i el complirem. Posar condicions impossibles és un exercici de melancolia que els ancora en el no a tot”.