Tram final de la campanya electoral. ERC ha fet durant aquestes dues setmanes bandera de les seves línies vermelles per pactar amb altres partits, entre les quals, hi ha la protecció extra a la llengua i la cultura catalanes. En aquest sentit, el president de la Generalitat i candidat d’ERC, Pere Aragonès, ha reclamat el vot als republicans per continuar al capdavant de la Generalitat i poder culminar així l’aposta per la cultura. S’ha compromès a culminar el 2% del pressupost per a la conselleria de Cultura els 7 mesos vinents si manté la presidència de la Generalitat. Ho ha dit en l’acte d’aquest dijous a l’espai Ideal de Barcelona, envoltat de personalitats del món de la cultura que han donat suport a la candidatura d’ERC. El Govern havia situat el pressupost per a Cultura en l’1,7% del total als pressupostos del 2024 -tombats pel Parlament. Per això el candidat d’ERC ha criticat en campanya que els partits apostin ara per la cultura i la llengua, però votessin tots -menys el PSC- en contra dels comptes.
Cultura, prioritat estratègica
El president i candidat a la reelecció ha subratllat que la cultura és un “repte de país” i una “prioritat estratègica”. Ha recordat que ERC hi ha destinat més recursos que mai en la història. I també s’ha compromès a culminar el Pacte Nacional per la Llengua. Aragonès ha situat ERC com “l’única garantia” perquè aquest pacte sigui una “realitat”. I enfortir així l’ús social de la llengua i avançar cap a la “plena normalització”. Aragonès ha conclòs que ERC ha “fet la feina”, i que la continuarà fent.
El cap de files republicà ha alertat que tant el PSC com Junts no són garantia de protecció de la llengua catalana. I ho ha argumentat assegurant que cap de llista del PSC, Salvador Illa, ha abandonat la llengua en campanya i que farà el mateix si governa. De fet, hi ha hagut força polèmica perquè Illa va dir “Lérida” i “Bajo Llobregat”. Aragonès també ha criticat Junts per no haver destinat prou recursos al català quan han format part de l’executiu. En aquest sentit, ha lloat la tasca de la consellera, Natàlia Garriga, al capdavant del departament: “El Cavall de Troia ha guanyat”.