ERC ha aconseguit tancar amb el PSOE el traspàs “integral” de Rodalies, segons avança l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Era una de les carpetes clau que els republicans havien posat sobre la taula per votar la investidura de Pedro Sánchez. En els últims dies, diversos alts càrrecs de la Generalitat i d’ERC havien denunciat les traves del Ministeri d’Hisenda per concretar el traspàs. Fonts dels republicans insisteixen que es tracta d’un traspàs integral perquè inclou el finançament, les vies i els trens. La Generalitat és la titular del servei des del 2010, però des de llavors ha reclamat amb insistència la transferència dels recursos econòmics i de la infraestructura per poder fer-ne una gestió completa.
L’acord pel traspàs de Rodalies, que es farà per fases, s’ha fet públic dos dies després que ERC hagi arribat a un pacte amb el PSOE per desbloquejar la proposició de llei d’amnistia i el mateix que Junts podria anunciar el seu acord amb els socialistes. Si les converses amb la resta de partits avancen al ritme que voldria Ferraz, aquest dijous també es podria entrar a registre el text de l’amnistia. El ministre de Presidència, Félix Bolaños, està a Barcelona i això s’ha interpretat com un senyal que tots els pactes pendents podrien estar a punt de caure. Després de tancar la carpeta de l’amnistia i la de Rodalies, només queda pendent la reforma del sistema de finançament perquè ERC anunciï un pacte global per a investir Pedro Sánchez.

Com s’organitza actualment la gestió de Rodalies?
La Generalitat va assumir el servei de Rodalies l’1 de gener del 2010, durant el govern del Tripartit. El problema és que Madrid només va traspassar la gestió dels horaris i les tarifes i es quedava la part més important: el finançament del servei, la potestat per decidir les inversions, les dotacions pressupostàries per pagar el servei i la gestió de la infraestructura ferroviària. Adif, que depèn del Ministeri de Transports, és la responsable de construir, explotar i mantenir les vies, mentre que Renfe opera el servei.
Els intents del departament de Territori de traspassar la gestió de Rodalies a FGC han quedat sempre en no res perquè no tenia el control dels trens, les estacions, les vies ni els maquinistes. A falta de saber el contingut concret del document, tot fa pensar que el traspàs serà progressiu i s’allargarà durant anys, per la qual cosa encara passaran anys abans que es completi.