La decisió del Govern de Salvador Illa d’haver retirat de l’acta de la reunió del grup de treball les referències a la fragilitat dels murals de Sixena, així com el fet que ja estigui treballant en el trasllat, està causant un terratrèmol polític. Tal com ja ha informat El Món, l’Albert Velasco, membre del plenari del Museu de Lleida, ha dimitit en considerar l’actuació de la Generalitat “indigna i reprovable”, i anar contra els interessos del MNAC i del país. I ara ERC ha demanat la compareixença de la consellera de Cultura Sònia Hernández i del president del MNAC Joan Oliveras al Parlament de Catalunya.
Els republicans consideren que el fet que s’hagin retirat les referències a la fragilitat de les pintures, un fet clau perquè segons els tècnics del MNAC si es mouen es poden malmetre, i que ja es parli de dates pel trasllat de les obres d’art (d’aquí a uns nou mesos), fa necessari que el Govern d’Illa doni explicacions clares. A més de les compareixences d’Hernández i Oliveras, ERC també demanarà que compareguin al Congrés dels Diputats el ministre de Cultura Ernest Urtasun i el secretari d’Estat de Cultura Jordi Martí Grau.
Els republicans demanen transparència
D’altra banda, el grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona presentarà en el plenari municipal una proposició sobre aquest tema. “Exigim transparència i responsabilitat davant d’un tema que afecta directament la defensa del patrimoni cultural de Catalunya i la memòria col·lectiva del país”, subratllen els republicans.
Barcelona i Catalunya no poden resignar-se al trasllat de les obres de Sixena. @Esquerra_ERC demana la compareixença del ministre de Cultura (Sumar), de la consellera de Cultura (PSC) i el compromís de totes les institucions implicades. No es pot avalar una campanya catalanòfoba. https://t.co/PsfJWIkTLq
— Elisenda Alamany (@Elisendalamany) June 21, 2025
“Una campanya catalanòfoba”
En un post publicat a la xarxa X, la presidenta d’ERC al consistori barceloní i secretària general republicana Elisenda Alamany ha dit que Catalunya i Barcelona no poden resignar-se al trasllat de les obres de Sixena i exigeix el “compromís” de totes les institucions implicades. “No es pot avalar una campanya catalanòfoba”.
Acabo de presentar la meva dimissió com a membre del plenari del Museu de Lleida. El motiu és la posició de la Generalitat de Catalunya, indigna i reprovable, en relació amb les pintures del monestir de Sixena conservades al MNAC. pic.twitter.com/quyLPUGUm4
— Albert Velasco (@velasc_alberto) June 20, 2025
Velasco, historiador de l’art i professor universitari, va ser conservador del Museu de Lleida durant 12 anys i membre del plenari d’aquest equipament quatre. En un post a la xarxa X, diu que ha pres la decisió d’haver dimitit després d’haver-ho reflexionat amb profunditat i “per coherència, dignitat i compromís ferm amb el patrimoni cultural i els museus del nostre país”.