Missing 'path' query parameter

Els parasindicats de la Guàrdia Civil es regiren contra els plans del govern espanyol de traspassar als Mossos d’Esquadra les competències seguretat ciutadana i d’ordre públic als ports i aeroports catalans. Nou associacions de guàrdies civils han emès un comunicat oficial en el qual mostren la seva “total i absoluta disconformitat amb el possible traspàs de competències actualment assumides per les forces i cossos de seguretat de l’Estat als ports i aeroports de Catalunya”. També han protestat, tot i que sense tants escarafalls, per la cessió de les mateixes competències a l’Ertzaintza, segellada abans de l’estiu.

En el comunicat, les entitats —que a la pràctica funcionen com a parasindicats perquè la sindicació està prohibida a l’institut armat— critiquen que el traspàs, que es podria materialitzar a principis del 2025, “no obeeix a cap necessitat ni a raons operatives sinó a un mer intercanvi polític” i avisen que es reserven “el dret a l’exercici de les accions legals pertinents en tot allò que conculqui la legislació vigent i les condicions de vida dels guàrdies civils”. Les entitats signants són l’Associació Unificada de Guàrdies Civils (AUGC), l’Associació de l’Escala de Suboficials de la Guàrdia Civil (ASES-GC), Justícia Guàrdia Civil (Jucil), l’Associació Espanyola de Guàrdies Civils (AEGC), l’Associació Professional de Caporals de la Guàrdia Civil, l’Associació PRO Guàrdia Civil (APROGC), la Unió d’Oficials de la Guàrdia Civil (UO), Independents de la Guàrdia Civil (IGC) i la Unió de Guàrdies Civils (UNIONGC).

La reculada de la Generalitat encén les alarmes

El president de la Generalitat, Salvador Illa, va anunciar la setmana passada que finalment el Departament d’Interior demanarà una nova reunió amb el Ministeri de l’Interior per tancar el traspàs de les competències de seguretat als ports i aeroports catalans als Mossos d’Esquadra. Amb aquest anunci, Illa reculava i deixava en mal lloc la consellera d’Interior, Núria Parlon, que uns dies abans havia renunciat oficialment a assumir les competències per una suposada falta d’agents. Després de la polèmica generada per la decisió, Illa va admetre al Parlament que el traspàs, gestionat amb diligència pel govern de Pere Aragonès abans de convocar eleccions, només s’havia de ratificar. Fins i tot va deixar que ERC es pengés la medalla.

Miquel Esquius, Núria Parlón i Josep Lluís Trapero, en la roda de premsa d'aquesta tarda/Quico Sallés
Miquel Esquius, Núria Parlon i Josep Lluís Trapero, en la roda de premsa d’aquesta tarda/Quico Sallés

L’anunci d’Illa, que planeja convocar una nova Junta de Seguretat a principis del 2025, ha encès les alarmes de les associacions de guàrdies civils. Les entitats asseguren que la llei de Forces i Cossos de Seguretat disposa que “la competència sobre la custòdia terrestre, costes, fronteres, ports, aeroports, centres i instal·lacions que pel seu interès ho requereixin assisteix a la Guàrdia Civil” i avisen que tant el port com l’aeroport de Barcelona són “infraestructures estratègiques” per a l’estat espanyol.

Tampoc ha agradat que l’anterior Junta de Seguretat el Ministeri de l’Interior accedís a donar als Mossos i als Agents Rurals les competències per investigar delictes contra el medi ambient que només afectin Catalunya, mentre que el Servei de Protecció de la Naturalesa (Seprona) assumirà els casos que traspassin les fronteres catalanes, “relegant a aquesta especialitat de la Guàrdia Civil ja no només a un segon pla sinó a la seva extinció pràcticament total”. També recorden que s’han tancat la unitat dels Grups d’Especialistes en Desactivació d’Explosius (GEDEX) de la Guàrdia Civil de Lleida i de la unitat dels Grups de Rescat i Intervenció a Muntanya (GREIM) de Girona”.

Els guàrdies civils s’aferren a l’argument d’Interior

En el seu comunicat, les associacions de guàrdies civils fan seus els arguments inicials del Departament d’Interior que dirigeix Núria Parlon. “Salvador Illa no ha considerat l’escassetat de personal de la policia catalana, que amb prou feines té prou efectius per pal·liar els alts índexs de criminalitat amb què compta actualment Catalunya”. I adverteixen que “els ports i aeroports de Catalunya perdrien efectius experts en la matèria mentre la policia catalana, sense comptar amb agents suficients, s’hauria de formar per realitzar les funcions necessàries en aquest tipus de feina”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter