“Catalunya és un fracàs per a Rajoy, per al govern espanyol i per al PP”. Així ha valorat aquest dilluns la legislatura espanyola el president del comitè de govern d’UDC, Josep Antoni Duran i Lleida, després que el president del govern central, Mariano Rajoy, hagi signat el decret de convocatòria de les eleccions del 20 de desembre. El líder democratacristià ha acusat Rajoy d’una “triple insensibilitat”: a les demandes socials, a la pluralitat i a les demandes de Catalunya. “Crec que el govern que ha presidit Rajoy ha estat exageradament partidista, que ha abusat de la majoria absoluta i que ha estat incapaç d’arribar a acords”, ha opinat Duran en roda de premsa. Duran ha reconegut que “es veu la llum al final del túnel de la crisi”, però ha recriminat a Rajoy la seva absència d’ànima social, obviant que hi ha molta gent que “ha quedat penjada” tot i que l’economia estigui començant a créixer.
Però el gran fracàs de Rajoy aquesta legislatura, al seu parer, és Catalunya, ja que “no només ha estat incapaç de resoldre políticament les demandes catalanes, sinó que sovint el que ha fet és alimentar les posicions de l’independentisme i a la vegada estar molt interessat en què l’independentisme alimentés el PP”.
Duran ha assegurat que ell no ha demanat ni demanarà mai a Rajoy que “se salti la llei”, i ha posat en valor la seva capacitat de “posar-se en la pell de l’altre”. Ara bé, ha criticat que el PP, en canvi, “hagi estat incapaç de posar-se en la pell de tantes persones a Catalunya, no només les independentistes, sinó també els que creuen que és possible una sortida política”, com ell mateix.
El líder democratacristià ha opinat que si ha de dependre de Rajoy, no hi haurà cap proposta política per a Catalunya, però ha remarcat que “afortunadament” ningú tindrà majoria absoluta. En tot cas, ha reiterat un cop més que l’única solució és dialogar i negociar.