BNG, ERC i Bildu demanen reobrir la comissió del Congrés sobre l’accident de l’Alvia a Galicia d’ara fa 8 anys

Recalquen que continuen quedant "molts caps per lligar" i que cal "esclarir la cadena de responsabilitats"

El Bloc Nacionalista Galego, juntament amb ERC i Bildu, ha registrat un escrit sol·licitant que el Congrés reprengui la comissió de recerca sobre l’accident ferroviari del Alvia que va tenir lloc a Santiago de Compostel·la el 24 de juliol de 2013, i en el qual van morir 80 persones i 52 van resultar ferides.

Aquestes formacions consideren que “després de les noves informacions” relacionades amb aquell succés cal que el Congrés reobri la seva recerca amb la finalitat de “esclarir la cadena de responsabilitats” i adoptar mesures per a evitar que es repeteixin situacions similars.

El Congrés ja va constituir una comissió de recerca sobre aquest accident en 2018, però els seus treballs es van quedar a mig fer per la convocatòria de l’eleccions d’abril de 2019 i mai es van reprendre, a diferència del que sí que va ocórrer, per exemple, amb la relativa a l’accident de Spanair a Barajas en 2008, que va aprovar les seves conclusions el mes de maig passat.

JUDICI EN 2022

En la seva iniciativa, recollida per Europa Press, aquestes formacions indiquen que, vuit anys després de la catàstrofe, encara queden “molts caps per lligar” sobre les causes i responsabilitats de la mateixa i recalquen que, malgrat les múltiples recerques realitzades “hi ha evidents ombres en els procediments de les perquisicions”.

Així, assenyalen que la instrucció judicial es va tancar el mes d’abril passat, deixant imputats únicament al cap de seguretat d’ADIF i al maquinista del comboi accidentat, i que el judici està previst per a mediats de 2022.

També a l’abril, associacions de víctimes van presentar una demanda contra el Ministeri de Transports i la Comissió de Recerca d’Accidents Ferroviaris (CIAF) per la negativa d’aquesta última a realitzar una recerca independent com la que s’ha demandat des de diferents instàncies europees com la pròpia Comissió, el Parlament i l’Agència Ferroviària.

PROCEDIMENT CONTRA ESPANYA

En aquest context, els promotors de la iniciativa apunten que diverses denúncies van portar, al gener de 2019, a l’obertura d’un procediment d’infracció contra Espanya per incompliment de la normativa de seguretat ferroviària que encara continua obert.

Respecte a la comissió que ja es va crear en el Congrés, recalquen que molts dels compareixents van llançar “seriosos dubtes” relatius a les “responsabilitats creuades entre diferents agents implicats, tant polítics com tècnics, fins i tot des de la licitació i execució de les obres la línia.

A més, recorden que “també va quedar en dubte la gestió del propi accident i les recerques i actuacions dutes a terme posteriorment, com la posada en marxa de noves mesures per a assegurar la línia i els propis combois que circulen per ella davant possibles futurs accidents”.

Amb aquesta situació, i especialment després de la negativa de la CIAF a obrir una recerca independent, BNG, ERC i Bildu, demanen que es reprenguin les perquisicions en seu parlamentària “per a poder llançar les conclusions que esclareixin la cadena de responsabilitats i recomanacions de mesures a dur a terme per a evitar un altre accident i per a exigir el compliment de les diverses directives i reglaments afectats”.

Nou comentari