En els darrers mesos, diversos mitjans, acompanyats d’alguns experts, alerten sobre una presumpta epidèmia de trastorns mentals, especialment entre els adolescents. Si més no, les estadístiques del Departament de Salut indicaven un 40% més de visites relacionades amb la salut mental que el 2019. Sembla un fenomen estès arreu d’occident i que va més enllà de l’impacte de la pandèmia, on el confinament va propiciar una situació inèdita. I de fet, sembla que el corrent arrenca des d’inicis de la dècada passada, quan la crisi econòmica va devastar moltes famílies.

Servidor de vostès, que com a historiador ha fet vot d’escepticisme i mira de no deixar-se impressionar per l’actualitat, considera difícil calibrar sobre si això es tracta d’una qüestió extraordinària, o sobre si el fet de posar el focus al damunt d’un col·lectiu (uns adolescents tradicionalment bandejats de l’espai i l’atenció públiques) fa que surtin a la llum qüestions inherents a una etapa vital marcada per dificultats normalment irresolubles. O potser la insistència sobre la salut emocional d’un col·lectiu heterogeni que comparteix edat i angoixes existencials pot generar distorsions en la percepció pública. En tot cas, sembla que els opinadors habituals estan cedint a la temptació de batejar aquest contingent com a “generació de vidre”, en referència a una teòrica fragilitat que sembla projectar-se en el tractament mediàtic.

Cada generació s’emmarca en unes coordenades històriques, socials i circumstancials que són les que acaben conformant certs trets comuns. La generació de la postguerra va conèixer la fam, les privacions i la por com a “patria común e individible de todos los españoles”. La meva generació, la de la dècada de 1960, si bé va disposar de moltes més oportunitats professionals i personals, va ser la primera a experimentar la precarietat laboral com a sistema, l’especulació immobiliària com a factor d’empobriment i va quedar delmada per la irrupció mortal de la droga o la SIDA.  La generació nascuda a les dècades del 1980 i 1990 van ser els primers a disposar d’identitat europea (viatjar, anar d’Erasmus,…) i els primers a haver d’acceptar la impossibilitat d’emancipar-se en una era d’habitatge prohibitiu, contractes temporals i salaris mileuristes. La nascuda amb el nou segle no han conegut altra cosa que crisi, retallades i excuses polítiques, en una era de segregació i desigualtats que comencen a recordar les societats llatinoamericanes.

Qui són els adolescents que demanen auxili? Quines són les circumstàncies que els marquen? Potser hauríem d’acceptar que les condicions de competitivitat que fonamenten el sistema econòmic s’han dut fins a l’extrem. Si la condició humana tendeix a fer servir la comparació com a gest reflex, les xarxes socials i la digitalització fa que els nostres infants i joves no competeixin contra els seus homòlegs del barri, del poble o de la classe, sinó contra el món sencer emmascarat amb Photoshop. La pressió estètica, vital, existencial en un moment en què una pantalleta de sis polzades representa una finestra al món alhora que un mirall trucat, es podria considerar com a una minibomba nuclear bruta. El neoliberalisme, aplicat a la vida quotidiana on el consum esdevé oci i la solidaritat una inconveniència, ha desmantellat els vincles interpersonals. A diferència de la meva generació, certa sobreprotecció i oci reglat ha impedit a molts crear la seva pròpia tribu, eina indispensable d’una educació informal i necessària socialització anàrquica. La sobreprotecció familiar, sovint contrastada amb famílies cada vegada més disfuncionals i horaris laborals qatarians, ha generat una gran confusió i una pèrdua de pes de les institucions familiars com a eines educadores. D’altra banda, les creixents perspectives de desclassament i precarietat, malgrat que els joves compleixin amb el que se’ls pugui exigir, genera una desmoralització col·lectiva frustrant. I, finalment, la degradació profunda dels sistemes educatius dels darrers anys, en plena reconversió vers en no-res, ha convertit l’educació d’adolescents i joves en un caos, un campi-qui-pugui en què la societat –i els mateixos joves– està deixant de confiar.

Efectivament, escoles i instituts estan esdevenint un problema. Els sistemes educatius, eines de capacitació professional, socialització civil, aprenentatge de coneixements formals i d’adquisició d’habilitats personals està protagonitzant una reconversió vers una mena de no-lloc, un espai de trànsit, un àmbit indefinit, una àrea desregulada. Les actuals tendències educatives estan servint per despullar la institució de coneixement i eliminant el paper de referents educatius dels docents. També està transformant el temps educatiu una mena de lapse temporal eteri, desregulat i desproveït de sentit o contingut. Aquest estiu va arribar l’advertiment del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu que posava en evidència com els nivells assolits a les proves de 4t d’ESO entraven en un pendent perillós, molt abans de la pandèmia (encara està per veure què passa a 6è de primària, encara no publicades). No només això. Des de fa uns pocs anys, les Proves d’Accés al Professorat, una mena d’examen de nivell de 4t d’ESO que ha de superar qui pretén entrar al grau de mestre, no és superat per la meitat dels aspirants (malgrat que obtingui una bona qualificació a una selectivitat que es preveu fer encara més fàcil). El Departament sembla que ja ha trobat la solució: deixar de fer les proves de competències bàsiques per no deixar en evidència els resultats de les polítiques dels darrers anys.

Probablement, hem arribat fins aquí perquè la generació que va iniciar la seva escolarització en la innovació educativa (l’Escola Nova 21 és del 2016) ja arriba al batxillerat i a la universitat. I es comencen a calibrar els efectes del caos a les aules, on determinats experiments –agrupaments variables, treball per projectes, desregulació del temps i l’espai, lliure espontaneïtat dels infants, eliminació d’una mínima estructura o coherència curricular, estigmatització de la memòria…- es tradueixen en efectes previsibles. Després de tants experiments sense protocols rigorosos d’avaluació ens trobem amb alumnes amb manca d’estructures mentals, dificultats de concentració, carències greus en lectoescriptura, el càlcul o coneixements bàsics. A tot això, l’impacte de les pedagogies no directives, estudiades recentment en una exhaustiva tesi doctoral de la pedagoga Ani Pérez, demostren que són els infants socialment més vulnerables els qui, sense intervenció del mestre (per no violentar l’espontaneïtat) menys aprenen i més indefensos es troben davant grups d’alumnes que sovint generaven dinàmiques perverses.

I la cosa va a pitjor. El debat educatiu és avui impossible perquè, sense el costum d’avaluar les novetats, determinades metodologies o pedagogies esdevenen dogmes de fe i qualsevol discussió sobre el tema pot acabar com a una guerra de religió. Ara bé, la darrera “veritat revelada”, aparentment connectada amb el concepte d’escola inclusiva, ha generat importants polèmiques. Es tracta del DUA (Disseny Universal d’Aprenentatge), una mena d’estil educatiu inclusiu que permeti que cap alumne quedi despenjat. Han circulat alguns exemples pensats per a la secundària que demanarien als professors fer frases d’una sola línia, evitar l’ús de frases passives, fer servir només el present com a temps verbal, no fer servir números romans o percentatges. En altres termes, evitar que els alumnes aprenguin, o s’esforcin, o fracassin. En el fons, tot plegat no és massa diferent de la moda woke imposada en alguns districtes escolars dels Estats Units que han decidit prescindir de les matemàtiques perquè són discriminatòries per a la població afroamericana (i ni afroamericans, ni asiàtics, ni llatins, ni blancs aprenen, doncs, matemàtiques).

En resum, un dels responsables del malestar psicològic dels alumnes és probablement la confusió sobre el que ha de ser una educació que, com la rebuda per les generacions anteriors, els permeti pensar i actuar pel seu compte. Tanmateix, avui tenim una generació de joves que no saben on són. Literalment!, perquè després d’experiments educatius no supervisats, hi ha un percentatge elevat que no sap situar en el mapa la seva ciutat o identificar correctament els continents. Que no saben què és el suspens (de fet, expliquen que en les extraescolars de futbol, s’ha posat de moda que no hi hagi porteries ni es puguin marcar gols). Joves i adolescents als quals se’ls confon fent-los creure que l’educació emocional equival a l’exhibicionisme banal dels sentiments. O de mirar de convèncer-los que les seves angoixes, inherents a la condició humana i al seu momentum cronològic, poden tenir solució o la poden adquirir. És ben curiós com se’ls despulla de la filosofia i la literatura, aquells coneixements imprescindibles per comprendre la profunditat –i l’absurd- de l’existència, i se’ls miri de consolar fent mindfulness, una tècnica psicològica dissenyada per no pensar.

Com hem arribat fins aquí? Tinc dues explicacions; una de filosòfica i una altra de material. En el primer cas, albiro una crisi civilitzatòria, en què occident està fent el dol per l’estabilitat perduda, en què mig segle de neoliberalisme ha trinxat tot nexe comú, des de la família a la solidaritat de classe o de nació, i l’individu queda sol i perplex. En el segon cas trobo una explicació més inquietant. Els sistemes educatius són un element de creació i reproducció de classes mitjanes (per això els índexs de fracàs escolar van tan lligats a la sociologia). El sistema va millorar a mesura que hi havia la possibilitat de mobilitat ascendent (és el cas de la meva generació, quan durant els anys 60 les classes mitjanes no representaven més que una quarta part dels habitants, i que trenta anys després acollia a una de cada dues persones). Per contra, la crisi de 2008 va propiciar un desclassament descendent de grans contingents, i la quarta revolució industrial pot fer que en un parell de dècades només hi pugui haver de l’ordre del 15-20% de classes mitjanes. És ben curiós, i aquest és un fenomen del qual no es parla massa, que l’escola concertada, on tradicionalment s’han refugiat aquests sectors socials, han passat de representar el 50% la dècada de 1990 al 30% actual. En qualsevol cas, experiments com les DUA pot fer que determinades escoles d’elit (és a dir, amb plantejaments convencionals, poc digitalitzades, llibre de text, pocs alumnes per classe i culturalment homogenis) esdevinguin un refugi per a una reproducció social cada vegada més difícil i limitada.

Sobta la passivitat social davant la degradació del sistema educatiu. Sobta encara més el col·laboracionisme de l’esquerra al respecte. Una degradació que va més enllà dels recursos, perquè la cosa va, sobretot, de concepte. Una escola que entretingui, com Netflix, o una escola que ensenyi, com ha estat la seva tradicional raó de ser? Òbviament, si tenim davant d’un panorama d’empobriment i precarització generalitzats (i vull recordar que a Catalunya el 30% dels infants són pobres i tenim un dels sistemes més segregats d’Europa), tenir generacions intel·lectualment ben formades pot representar un perill per a l’ordre social. Malgrat que això incomodarà als meus amics anarquistes i comunistes, les revolucions i les resistències les protagonitzen les classes mitjanes, i aquelles ments que tenen capacitat d’entendre el món (i situar-se al mapa, i fer percentatges, i saber llegir i escriure). Una generació sense coneixement, no és una generació de vidre, sinó un futur esmicolat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ernst a novembre 25, 2022 | 22:58
    ernst novembre 25, 2022 | 22:58
    ens hauries de fer saber l'opinió de garcia oliver sobre aquest assumpte
  2. Icona del comentari de: Francesc Font a novembre 26, 2022 | 01:08
    Francesc Font novembre 26, 2022 | 01:08
    Penso que l’article, amb el que globalment estic d’acord, te dos elements que penso són erronis. Un és que repeteix la cantarella de la pobresa infantil. "El 30% són nens pobresª. Doncs, no. La pobresa infantil no existeix perquè cap nen guanya diners per ell mateix. El que sí existeix són famílies pobres amb nens. Nens de famílies amb ingressos insuficients. En molts casos fins i tot treballant, sí, però en condicions més que precàries. Més encara si es tracta d’una família monoparental. L’altre és presentar els anys quaranta com una frustració. L'altra és la que es referix a la generació de la postguerra. Nascut el 1936 a un barri obrer, el Poble Nou, aquesta visió, incloent els dits "anys de la gana", no respon a la realitat. I els nens i les nenes jugaven cada dia, al carrer, a una diversitat de jocs nostres. Jocs que tenien les seves regles Sí però que les obeïem amb plena llibertat. I quan tornàvem a casa, sopàvem i estàvem tan cansats que anàvem a dormir sense tenir temps per a sentir-nos frustrats per res. Això dels jocs que teníem, sense cap monitor que ens controlés, penso que és fet força interessant, però llarg d'explicar.
  3. Icona del comentari de: Gironí. a novembre 26, 2022 | 08:33
    Gironí. novembre 26, 2022 | 08:33
    Mireu aixo no ve pas d'ara; hem sobreprotegit al jovent i n'hem fet una gent incapaç de fer front a les dificultats. Un exemple: preguntat un grup de joves què faria en cas d rebentada d'una de les rodes del cotxe amb que anaven: "Doncs trucar al RACC i que ens la vinguin a canviar". Però no tots son així, sortosament; la meva filla va sortir amb la seva colla d'excursió i es van trobar el refugi on preveien passar la nit, tancat. Van passar la nit al ras, sota una intensa pluja, cosa que no els desencoratjà, ans bé: ho van trobar divertit. I en una altra ocasió, en tornar de la sortida els vaig peguntar: "Com us ha anat?" Rssposta: "Molt bé!. Avui no ens hem perdut". No tothom reacciona igual, sortosament.
  4. Icona del comentari de: HADDOCH a novembre 26, 2022 | 09:32
    HADDOCH novembre 26, 2022 | 09:32
    L'article és tan contundent i clar, que els qui volen discutir-lo passen d'esquitllada sobre l'essencial: han destruït l'ensenyament i, per tant, l'educació de l'esperit crític dels joves, negant-los els coneixements, les eines, per afrontar la vida en societat. Han trinxat l'ensenyament per "protegir" el sistema que ara s'ha demostrat salvatge i les esquerres han acceptat quatre caramelets amb un discurs dolç i pervers vestit de paraules boniques per cknvertir els centres en grups d'esplai fofos, adaptats a l'alegre idiòcia per fabericar mà d'obra barata, mentre els que, com deia Brecht, estan cridats a ser dirigents, es formen em centres menys modernets per no.perdre temps i privilegis. I si els heu aplaudit i votat, ara només podeu ploriquejar mentre ells riuen.
  5. Icona del comentari de: Les esquerres no en són còmplices indirectes, en són les principals executores a novembre 26, 2022 | 10:12
    Les esquerres no en són còmplices indirectes, en són les principals executores novembre 26, 2022 | 10:12
    D'acord pel que fa a la perversió i l'empobriment a l'educació actual. Hi ha adoctrinament grupal com a substitut del coneixement individual. Hi ha pedagogies que han convertit el coneixement en sospitós. A l'igual que un secretari d'educació d'ERC dient que el coneixement és elitista i que no tots els nens el necessiten perquè alguns els ajudarà més tenir competències pràctiques. Un discurs que l'autor vincula al neoliberalisme, oblidant (i aquí és on discrepo) que bàsicament han estat les esquerres les responsables de la instrumentalització de l'educació per crear un tipus de ciutadà submís, farcit de doctrina i valors predeterminats, amb "competències" pràctiques per poder rendir laboralment, però ben emmotllat ideològicament, anul·lat com a individualitat (qui no va amb el ramat el titllaran d'inadaptat - sense competències socials), i entretingut amb assoliments molt parcials, participatius i sempre satisfactoris (projectes), ben previngut i aïllat de tota forma de coneixement (classes magistrals, llibres de text, matèries de pensament abstracte...).
  6. Icona del comentari de: Narcís ( molt de professorat té molta culpa .. primer són ells d' allò més ! ) a novembre 26, 2022 | 10:39
    Narcís ( molt de professorat té molta culpa .. primer són ells d' allò més ! ) novembre 26, 2022 | 10:39
    Ras i curt : a ) de sempre, on hi ha hagut pocs mitjans econòmics i/ o desestructura familiar .. el jovent ha patit .. àdhuc tenint-hi tot de cara o sense aquests problemes tot pensant no ser prou estimat ! i b ) pel que fa a independitzar-se .. sempre hi ha estat el problema de tenir ' aixopluc ' ( quants anaven a viure a pensions només per dormir, a pisos de persona gran llogant-los una habitació, a pisos llogats compartits amb qui sap qui! ) ! Tot plegat, res de nou sota el sol ! PD : i pel que fa a l' estudi .. no es pot afluixar perquè hi hagi qui no pugui o vulgui esforçar-se tot deixant tothom passi de curs sense raó ( qui pot refiar-se'n d' un metge mateix si no ha estat estudiós i mateix cercador del millor pel pacient ? ) !
  7. Icona del comentari de: Peret Cigala a novembre 26, 2022 | 11:00
    Peret Cigala novembre 26, 2022 | 11:00
    L'Ordre Social ja ens té on vol: la passivitat social és escandalosament omnipresent.
  8. Icona del comentari de: No fotem a novembre 26, 2022 | 11:17
    No fotem novembre 26, 2022 | 11:17
    El sistema d'ensenyament fa aigües per totes bandes, ara, l'anàlisi de l'autor no és capaç de copsar-ne els veritables motius amb el seu biaix habitual de la ideologia de classes al darrera. Els nostres pedagogs actuals, la majoria dels quals es declaren d'esquerres, han capgirat el concepte d'elitisme. L'elitisme en educació antigament havia estat el negar l'accés al coneixement a les classes obreres. Ara l'elitisme l'han traspassat no a l'accés al coneixement, sinó al mateix coneixement, que consideren elitista en base a que pot generar frustració a qui no el "necessiti" o no estigui preparat per assolir-lo. Ser intel·ligent, sobresortir, ser capaç d'assimilar coneixement és elitista perquè no és quelcom a l'abast de tothom. Així de bèstia! Estan estigmatitzant les capacitats intel·lectuals i rebaixant la formació al nivell dels menys dotats. Igualitarisme de base. No són els neoliberals amb les seves escoles cares qui han perpetrat això. Les classes pudents són, com a molt, prou entenimentades per entendre el valor de l'educació com a inversió de futur per accedir a bons llocs de feina i posicions socials. D'altra banda al liberalisme el convé tenir classes mitjanes fortes, grans consumidores, de professions liberals i amb situacions professionals ben remunerades. No es poden permetre ni els beneficia crear una bretxa descomunal en la formació i en el mercat laboral. Quan l'autor pretén que tot plegat és una conxorxa del neoliberalisme simplement la seva fòbia classista el cega. Els pedagogs actuals van a remolc de les directrius polítiques. Per posar només un exemple, l'adoctrinament acrític sobre la superioritat moral de la multiculturalitat, associada a l'estigmatització de la defensa de la pròpia identitat i de l'individu, respon a la necessitat electoralista de determinats governs de facilitar les seves polítiques migratòries, de fluxos subvencionats i de desnacionalització i descatalanització del país i de les escoles. Aquest declivi accelerat no és el resultat de cap conxorxa neoliberal. És el resultat directe d'una visió doctrinària, consignatària, dirigista i sectària de la societat que les esquerres porten incrustades al cervell. Són aquestes les que necessiten i malden per tenir l'individu aborregat. Malauradament ho estan aconseguint amb escreix, com qualsevol docent actual pot corroborar.
  9. Icona del comentari de: Roger de Sarria a novembre 27, 2022 | 09:11
    Roger de Sarria novembre 27, 2022 | 09:11
    M agradaria que el senyor Diaz ens facilites si aquest fenomen d aborragament absolut es produeix amb la mateixa intensitat per exemple a Noruega, Austria, Alemania als lands no ex comunistes, fins i tot a Salamanca o al Pais Basc. Aixi sabriem si la Catalunya en gerundi o criolla en que ens hem transformat, en te alguna cosa a veure. La descohessio socials i cultural esta convertint el pais en un gran asse tame t amb mobil a la ma, aixo si.
  10. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a novembre 27, 2022 | 14:05
    Jordi (Català i Suís) novembre 27, 2022 | 14:05
    Cal recordar que l'any 1978 i següents hi havia al voltant de 35 alumnes per aula a les escoles públiques de CAT. Impossible de lliurar un ensenyament correcte. Només es corregí el problema tot sol a causa de la caiguda massiva de la natalitat. La FP era una porqueria. I moltes escoles privades una porqueria també. Alhora a Suïssa hi teníem un màxim de 15 alumnes per aula i si alguna escola n'hi tenia 20 per aula tots els pares es planyien. A Suïssa hi tenim un sistema d'aprenents que estudien els oficis i alhora treballen a empreses. Aquestes empreses tenen col.laboradors que en són els tutors. És un sistema molt bo. A CAT si ni tan sols varen ésser capaços d'aplicar la immersió lingüística com podran fer un ensenyament correcte ? I pel que fa al sistema de salut pública, a Suïssa (sistema privat) han mort la meitat de COVID-19 que a CAT (menys perquè CH té 8.7 milions d'habitants). Tot plegat descriu la catàstrofe catalana a tots els nivells.
  11. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a novembre 27, 2022 | 14:12
    Jordi (Català i Suís) novembre 27, 2022 | 14:12
    Catalunya és ja un país perdut. Feia més de 15 anys que no el visitava i ho vaig fer fa uns mesos. Allò que he vist, viscut i constatat és molt bèstia: Espanyolització gairebé total inclosa la mainada, misèria, criminals, arribada massiva d'africans i magrebins, instint de supervivència dels polítics i de la funció pública, catàstrofe del sistema sanitari i com explica en Xavier Roig fa fanys: una colla d'incompetents a tot arreu per dirigir les administracions, evidentment posats pels diferents partits. És ja un país en fase final de descomposició i l'enquesta en relació al canvi de llengua ho prova. Fa anys un alemany de CH em deia que les empreses alemanyes que treballaven amb empreses catalanes tenien la dita que els Catalans eren els "Alemanys del Sud". Però això s'ha acabat.
  12. Icona del comentari de: PerFiHanTocatElDos a novembre 27, 2022 | 14:14
    PerFiHanTocatElDos novembre 27, 2022 | 14:14
    És força sorprenent que no hi hagi cap comentari dels Espanyols i en Espanyol.
  13. Icona del comentari de: almogaver.cat a novembre 27, 2022 | 18:25
    almogaver.cat novembre 27, 2022 | 18:25
    Interessant, però no oblidem que tota generació surt/comença esmicolada. La majoria comencem amb el que anomeno: "Un vernís d'instrucció" res més. Sembli que el lideratge en el passat excepte els Canutiers a Lio, la Comuna de París o Barcelona 1936 per l'anarco sindicalisme, la resta des de l'antiguitat (el partit del poble) a Atenes i més tard Roma fou liderat per latifundistes i comerciants, que volien canvis i passaren a liderar al poble com un partit oposat, als autoanomenats, els Millors en/a l'Assemblea (aristòcrats) Realment les noves generacions nois comencen a "Re formarse" quan s'integren en una altra vida menys ideal però real. Quan veuen que persegueixen jutges i estat; persegueixen la llengua catalana, que roben a la ciutadania, que el corredor mediterrani (la Via Augusta) passa per madrid, saragossa; Santander i Irun. Quan es persegueix a l'exili el nostre president, quan incompleixen la seva paraula empobreixen Catalunya, I veuen que no fem res més que abaixar el cap. Que les nostres ambicions i il·lusions són despietadament trepitjades i la desafortunada preocupació d'ER, a desmobilitzar l'opinió pública. Només cal estudiar el Sr. J. Ramon de la Morena d'infausta memòria en la majoria d'Aznar i ara, per exemple al +3/24, amb professors llepes el Sr. Voltes , la Sra. Astrid , tots interessats en dir nos que manifestar-se a La diada Nacional 11 de Setembre no porta enlloc, que fou"Ridicol" i millor a casa o el Sr. Álvaro que ja, ens alliçona, que no val la pena sortir a defensar al President Puigdemont, que l'empresonaran i el portaran com al President Companys a ser interrogat i empresonat, potser, a la Puerta del Sol? A la Laietana? A Inxaurrondo? En fi que intentar desmobilitzar i en des-educar la població està implicat l'Estat i el Sanedrí col·laboracionista d'ER. I periodistes llepes, Fitxis si és important per l'estat, el des informar i confondre; dividir i esmicolar emocionalment i intel·lectualment, la població.
  14. Icona del comentari de: Un docent qualsevol a novembre 27, 2022 | 20:30
    Un docent qualsevol novembre 27, 2022 | 20:30
    Un article realista que exposa allò que els docents que passem la jornada a les aules, sabem i denunciem fa temps. L'ensenyament ha desaparegut, i els centres s'han convertit en un lloc on guardar la mainada, davant la incapacitat política de canviar el sistema i fer compatible treballar i tenir cura dels fills. Ens ho trobarem ben aviat, amb una manca de qualitat professional i una generació que creu que passar per algunes frustracions, és a dir, haver de fer l'esforç d'estudiar, és un càstig i no un privilegi.
  15. Icona del comentari de: Esforç esforç i esforç a novembre 30, 2022 | 12:46
    Esforç esforç i esforç novembre 30, 2022 | 12:46
    Com a professors, si suspenem elevats percentatges d'alumnat perquè senzillament no s'han esforçat prou, quan podien fer-ho, la primera reacció de la majoria de direccions i de pares és assenyalar-nos informant-nos que som nosaltres, els professors, qui tenim el problema i que hi ha una fàcil solució: posar-ho més fàcil. Així l'alumnat no pot adquirir les "competències" reals, que són les que requereixen un cert esforç per assimilar continguts (totes). Davant d'aquest desgast, el poc professorat que vol mantenir un mínim nivell intel·lectual entre el seu alumnat (donar-los un bitllet a una mínima llibertat) acaba aïllat i assenyalat, amb la qual cosa és esperable que arribi un moment que necessiti claudicar per una mera qüestió de salut i supervivència. Així l'ascensor social s'atura i les dinàmiques del primer dels capitalismes, i el més salvatge, s'acaben imposant tot drenant el benestar col·lectiu. Com serà la llibertat dels ignorants? Potser és el que fa falta perquè tornem a adonar-nos que la capacitat de concentració i d'esforç importa per poder "fer bé" qualsevol cosa. Davant la reflexió sobre si, en efecte, cal o no tanta educació, crec que la resposta és evident. Cal, i si no calgués, el que sí caldria es repartir molt millor la riquesa. Però quina riquesa ens quedaria si en general no hi hagués prou instrucció ni capacitat d'esforç per generar-la? Tot plegat és un peix que es menja la cua i ningú vol que siguin els seus fills els que acabin llepant. Per què les escoles d'elit segueixen el model tradicional? És molt senzill: qui desenvolupa la capacitat d'esforç, pot assolir amb facilitat qualsevol altra capacitat, fins i tot (i sobretot) la crítica.
  16. Icona del comentari de: federalista a desembre 02, 2022 | 10:18
    federalista desembre 02, 2022 | 10:18
    no passa res quan el pastisser boig i el seu sanedrin ens portin, cap a a la indapandenchia tot canviara, ploura mes el cel sera mes blau, els cervells catalufos mes inteligents, no n'haura ni nens ni families pobres, i cauran del cel, objectes d'or jajaja el cap del ex presi xistorra d'or caigent del cel, deu meu quina visio estelar jajajajajajajaajajajja.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa