A dia d’avui, una persona que visqui a Madrid i s’informi regularment pels mitjans que s’hi publiquen i difonen no sap que una comissió rellevant de l’ONU ha renyat contundentment a Espanya per l’afer Puigdemont. No sap que Suïssa no se sent requerida per les demandes d’informació espanyoles sobre els suposats organitzadors del tsunami democràtic perquè ho considera una causa política. No ha tingut notícia de les múltiples informacions escandaloses que ha anat publicant El Món sobre excessos de l’Estat en l’operació Catalunya. Diumenge anirà a votar sense saber res de tot això. No sabem què passaria si ho sabés, si tindria algun dubte o al contrari si encara es radicalitzaria més. El cas és que no ho sap, perquè ningú no li ha explicat. Perquè els seus mitjans no li han explicat.

Una possibilitat, davant d’això, és que els mitjans no li hagin explicat perquè no volen que ho sàpiga. Perquè els fa por que ho sàpiga. Una altra és que no li hagin explicat perquè no ho vol saber. Perquè li importa un rave o perquè prefereix que aquestes coses no li expliquin. La cultura popular espanyola té uns quants exemples d’aquesta tendència no voler saber, a preferir viure enganyat que conèixer la veritat. Ojos que no ven, corazón que no siente diu un refrany bonic en les paraules, però inquietant en el concepte. “Yo no me quiero enterar, no me lo cuente vecina, prefiero vivir soñando a conocer la verdad”, cantava Concha Piqer una copla sentimental dels anys quaranta, en el pitjor moment del franquisme. És una filosofia de vida. Viure en un món més còmode, però fals. És l’oferta que li fan a Neo a “Matrix”, però ell es pren la pastilla per saber la veritat. 

Políticament, aquesta voluntat de no veure les coses, de fer com si no existissin, és desastrosa, perquè et crea una cartografia del món equivocada i no hi ha manera més segura de perdre’s que dur a les mans un mapa errat. L’opinió pública espanyola no tan sols desconeix en bona part el que fa l’Estat, el seu Estat –cosa que li permet viure en la il·lusió de viure en una democràcia homologable i perfecta-, sinó que tampoc coneix la reputació que té aquest Estat a fora, a l’ONU, a Suïssa, a molts llocs. I s’estranyen que a Eurovisió no els voti ningú, si em perdonen la frivolitat de la metàfora… Políticament, tancar els ulls no és una opció, és un defecte.

Però subratllar aquest defecte de l’opinió pública i publicada espanyola no ha de servir tant sols per criticar-la. Ha de servir sobretot per no copiar-la. Tampoc l’opinió pública catalana ha de tancar els ulls als disgustos que li arriben de fora, a les males notícies que també es produeixen. Seria absurd amagar-les. Tenim un avantatge: nosaltres mirem i veiem el que diuen els seus mitjans, ells no veuen ni miren els nostres. Nosaltres podem comparar, ells no. Per exemple, nosaltres hem pogut seguir la polèmica sobre les llistes de Bildu, que figura que ni ens va ni ens ve. Però seguint-la podem aprendre coses. La campanya per criminalitzar tota aliança del PSOE amb Bildu és per l’endemà de les pròximes eleccions espanyoles. Alguns laboratoris polítics i mediàtics de l’Estat ja estan pensant l’opció segons quins siguin els resultats: vosaltres socialistes no pacteu amb Bildu i els independentistes (Podemos i Comuns ja no són el problema) i nosaltres populars no pactarem amb Vox. No governarem junts, però deixarem que governi l’altre i pactarem els grans temes d’Estat. Per raó d’Estat. Els mitjans d’aquí n’han parlat poc, d’això de Bildu. Els d’allà, moltíssim. Massa. Però ha anat bé poder-ho seguir. Si no accedeixes a l’imaginari polític de l’adversari, si no vols mirar, no acabes entenent ni endevinant els seus moviments.

Ras i curt, la política d’ulls tancats que s’ha tornat a evidenciar aquests dies a Madrid em sembla un error, fins i tot des de la seva perspectiva. Jo m’imaginava que donarien la notícia, totes les notícies, i que el que farien seria una campanya d’opinió, com la d’abans, com les de tota la vida, quan de l’ONU se’n deia UNO a l’anglesa: “Si ellos tienen UNO, nosotros tenemos dos”. Mirant els fets, donar la seva versió, forçar el relat. Han preferit el silenci. O la mentida. Certament, creuen que la unitat d’Espanya està per damunt de la veritat. Però fins i tot així, és millor sempre, en política, saber la veritat que no pas enganyar-se. Deia que la cultura popular espanyola té una tendència antiga al “Ojos que no ven, corazón que no siente”. Però és també una cultura bipolar, entre el Quixot i Sancho Panza. I per això tenen també, ells mateixos, un refrany alternatiu: “Ojos que no ven, porrazo que te pegas”. De moment no l’apliquen. Potser si els arriba el porrazo.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gonzalo a maig 24, 2023 | 00:16
    Gonzalo maig 24, 2023 | 00:16
    Ondia, Vilabou, meter a eurovision en esto.... Jajaja! Entonces porque quedó tercera el año pasado? Jajaja! Estáis fatal los Cabralunyenses. Jajaja! Rezumais odio e intransigencia.
  2. Icona del comentari de: Narcís ( estat reflex de població aliena i població aliena reflex d' aquest estat ! ) a maig 24, 2023 | 08:18
    Narcís ( estat reflex de població aliena i població aliena reflex d' aquest estat ! ) maig 24, 2023 | 08:18
    Ras i curt : ja no n' és pas que ' d'allò que els ulls no veuen el cor no se'n dol ' àdhuc ni amb l'alternatiu ' trompada que et fums ' . . sinó que estat que viu de la i per la falsedat no té altra eixida ( només cal veure el cap d' estat com bon representant d' aquest poble botxí ! ) ! PD : ni són ni deixen ser, ni fan ni deixen fer, ni viuen ni deixen viure .. que sí únic ' leitmotiv ' fúmer Catalunya, fúmer PPCC, fúmer nació catalana per sentir-se algú, sentir-se alguna cosa, sentir-se important ( tot plegat, complex d' inferioritat, por a la solitud i existir a costa nostra ! ) !
  3. Icona del comentari de: Pere Gallerí a maig 24, 2023 | 10:14
    Pere Gallerí maig 24, 2023 | 10:14
    Apart de que estic molt d'acord amb el que diu, felicito a l'autor perquè es capaç de citar textualment i tenint sentit la cita de la UNO i els dos. No com proclius comentaristes que acaben de citar que si ellos tienen ONU nostros tenemos dos; cosa que no vol dir res. Però s'ha repetit innumerables vegades.
    • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 24, 2023 | 13:02
      Gonzalo maig 24, 2023 | 13:02
      Mucho repetir esa proclama franquista, pero lo que no decís es que cuando la palmó el dictador en su cama, cosa extraña con tanto antifranquista que había, la ONU procedió a poner las banderas de sus dependencias a media asta, y a celebrar un minuto de silencio, respetado por todos los representantes mundiales, antes de la asamblea general. No en la reunión de un comité, o subcomite, o reunión de mantenidos, no. En Asamblea General.
      • Icona del comentari de: luisnomeacuerdo a maig 24, 2023 | 19:27
        luisnomeacuerdo maig 24, 2023 | 19:27
        Coño! Entonces Franco, en el fondo era un buen hombre, un españolazo de bien nada nacionalista , un democrata como la copa de un pino.
        • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 24, 2023 | 21:06
          Gonzalo maig 24, 2023 | 21:06
          Tu sigue haciendo coña, pero todo el que quería trabajar lo hacía, y el acceso a la vivienda era inmejorable. Si un pisito costaba 100 mil pesetas, al cabo de 20 años se pagaban.... 100 mil pesetas. Lo mismo que ahora. Jajaja!
          • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 25, 2023 | 07:43
            Pere Llimonera i Citronell maig 25, 2023 | 07:43
            Si si, lástima los catalanes que mató, pero bueno daños colaterales de un golpe de estado, que el hizo para nuestro bien, pues la república no nos convenia.
  4. Icona del comentari de: La gent sí que sap què fa l'estat a maig 24, 2023 | 13:45
    La gent sí que sap què fa l'estat maig 24, 2023 | 13:45
    Els representants de l'estat de la Nació Espanyola a les seves comunitats autònomes són les autoritats autonòmiques, provincials i locals d'aquestes comunitats ("regions" per la UE). La gent de tot Espanya està perfectament assabentada del que fan la GeneCat, alguns ajuntaments i tal. Potser a Catalunya la gent no sap què fa l'estat al Bierzo oa Conil de la Frontera. Ara, ulls regional-nacionalistes que no volen veure ......
  5. Icona del comentari de: Bruc a maig 24, 2023 | 14:42
    Bruc maig 24, 2023 | 14:42
    Es tan tierno todo que no voy a desarrollar replica alguna, esbozare una simple sonrisa condescendiente.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 24, 2023 | 17:30
      Anònim maig 24, 2023 | 17:30
      “En lloc d’entrar amb un argumentari amb els assassins de la raó, el que més convé és reafirmar la pròpia identitat.”
  6. Icona del comentari de: Prou! a maig 24, 2023 | 19:32
    Prou! maig 24, 2023 | 19:32
    Si, d'acord Villatoro. Però se me'n fot el que pensin de nosaltres a Madrid, la Corte i les altres autonomies. Esteu massa pendents d'agradar-lo .Això denota dependència, victimisme i submissió.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa