L’anunci d’acord d’una societat mixta Estat-Generalitat -com a mínim en els pròxims dos anys llargs, un consorci PSOE-PSC- per gestionar el servei ferroviari de Rodalies a Catalunya demostra, una vegada més, que els socialistes són experts en la gestió del poder i del relat polític. “El que és bo per als catalans també és bo per a Espanya”, va dir la consellera Sílvia Paneque, marcant el relat polític d’una Catalunya en pau que, ara sí, veurà resolts els seus mals crònics. I la consellera del PSC va comparèixer després al Palau de la Generalitat amb la número dos d’ERC, Elisenda Alamany. Fotografia de gestió del poder, que lliga curt un soci d’investidura que reclama el compliment dels acords. I fotografia que també pretén pressionar els Comuns per no quedar-se definitivament fora del front d’esquerres.
Sigui com sigui, amb aquesta societat mixta, els fruits de la qual estan per veure, el PSC exhibeix bona gestió i paraula, i ERC aconsegueix una certa calma davant dels qui l’acusen d’haver regalat la Generalitat a l’unionisme -tant des de dins del partit com des del moviment independentista- per afrontar la carpeta duríssima del finançament singular. A més, els republicans tornen a tenir relat polític després de mesos en què Junts l’ha monopolitzat a Madrid amb les negociacions amb el PSOE.
En qualsevol cas, amb el nou capítol del traspàs del servei ferroviari, el PSC i el PSOE poden exhibir la centralitat absoluta del relat del poder, a Catalunya i a Madrid. És el socialisme qui resol problemes i gestiona la quotidianitat, i a més, qui gestiona amb la tranquil·litat que difícilment -ni aritmètica ni ideològicament- serà expulsat del poder abans d’esgotar legislatura.
Una societat mixta PSOE-PSC no és d’entrada garantia de materialitzar un traspàs immediat, integral i amb tots els recursos necessaris per posar al dia un servei degradat durant dècades. Caldrà veure si la Generalitat prioritza els interessos dels usuaris catalans enara que impliqui conflicte amb l’administració amiga. Sigui com sigui, aquesta societat mixta obre possibilitats que fins ara no hi eren per oferir un servei de Rodalies digne del segle XXI. Caldrà veure si la voluntat és real o és una nova pilota endavant per distraure els socis.