El 17 de novembre de 2020, en un article al Món titulat “Allò que amaga el judici del 17-A”, un servidor formulava catorze preguntes que l’Estat espanyol no ha contestat amb relació als atemptats terroristes de Barcelona i Cambrils del 17 d’agost del 2017. Eren preguntes que en l’anomenat judici del cas –pur teatre tot plegat– ni tan sols no es van arribar a plantejar perquè haurien comportat una investigació a fons que hauria posat l’Estat contra les cordes. I és que no és que l’Estat no vulgui investigar tot el que s’amaga darrere d’aquells atemptats, és que no pot. El CNI són les clavegueres de l’Estat, i tot allò que fa és secret, i ho és perquè fa tot allò que no poden fer els cossos de seguretat a plena llum i sotmesos al control de les lleis i dels principis democràtics. Per això, si es difonguessin les activitats del CNI, quedaríem esfereïts. Tant és que governi el PSOE com el PP, tots dos, en companyia dels seus socis –mirem la passivitat de Podemos–, són Dupont i Dupont en aquesta qüestió.

L’excomissari de la policia espanyola José Manuel Villarejo estava al cas de les maniobres del CNI amb relació al 17-A perquè ell també formava part de les clavegueres de l’Estat. Diu Villarejo en el judici: “Jo he continuat treballant amb el CNI fins a l’últim dia. Vaig treballar amb ells per mirar d’arreglar l’embolic del famós atemptat de l’imam de Ripoll, que al final va ser un error greu del senyor Félix Sanz Roldán [aleshores director del CNI], que va calcular malament les conseqüències de fer un petit ensurt a Catalunya”. Aquestes declaracions de l’11 de gener d’enguany corroboren la informació publicada pel diari Público l’any 2019.

L’endemà, Villarejo va declarar més coses. Va declarar que el CNI tenia intenció de generar a Catalunya “necessitat de protecció” per part de l’Estat. Les institucions de seguretat espanyoles, afegeix Villarejo, “treballen creant escamots ficticis”. No ho farien amb la intenció de “provocar un atemptat”, però sí “per donar l’aparença que Catalunya necessita la protecció de l’Estat. […] El problema és que se’ls va anar de les mans quan l’imam mor i els nois no saben com reaccionar”. És a dir, que es pretenia crear un estat de pànic social que fes que els catalans, atemorits com un infant, aixequéssim els braços demanant a Espanya que ens protegís. Si l’operació reeixia, Espanya obtenia una doble victòria: d’una banda, feia que Catalunya, sentint-se impotent, patís un greu complex d’inferioritat; de l’altra, no sols ens empetitia davant del món sinó que Espanya s’erigia com una figura imprescindible en la vida catalana.

Però a l’Estat li va sortir el tret per la culata. Va menystenir Catalunya, va menystenir la seva gent, va menystenir les seves institucions i va sortir-ne ben escaldat. Catalunya, que va ser un Estat, vol tornar a ser un Estat i va reaccionar com un Estat. I això és el que va veure i admirar tot el planeta: va veure una nació adulta i serena amb un cos de policia brillant que en només cinquanta hores i en ple mes d’agost va eradicar el perill de més atemptats. El desplegament del pla Cronos va comportar un control absolut del Principat, incloent-hi sanitat i transports, i el món, que en sabia poc de nosaltres, es va quedar bocabadat. Catalunya, oficialment, no era un Estat, però estava actuant com un Estat, i, a més a més, com un Estat d’una eficiència modèlica i envejable. No és estrany que la frase “No tenim por” fos pronunciada de viva veu i ben forta en català per milers i milers de persones de tot el planeta. Recordem la força de la manifestació del 26 d’agost, recollida per totes les televisions del món, i el visible homenatge que Catalunya retia als Mossos d’Esquadra.

La gestió que Catalunya va fer d’aquell episodi, un episodi que va provocar 16 víctimes mortals, més de 140 ferits i un total de 345 víctimes reconegudes per la sentència, va eclipsar absolutament l’Estat espanyol. Van ser tres dies durant els quals Catalunya va ser un Estat i va demostrar que no necessitava Espanya més del que Espanya pugui necessitar França o Portugal. No és estrany que la reacció espanyola de l’U d’Octubre fos tan rabiosa i visceral. La violència d’Espanya contra Catalunya, aquell dia, va ser, com tota violència, causada per la impotència. Espanya no sols havia fracassat en els seus plans de ridiculitzar i esporuguir Catalunya sinó que havia enfortit la seva autoestima i era Espanya qui s’havia sentit ridícula. Catalunya no pretenia humiliar ningú, prou feina tenia, però Espanya ho va viure com una humiliació i la celebració del referèndum, afegida a la incapacitat del CNI de trobar les paperetes i les urnes, fou el súmmum que no va poder suportar. L’Estat estava histèric i la histèria el va dur al paroxisme.

Tots aquests factors són determinants per entendre per què l’Estat espanyol mai no posarà llum a la foscor arran de les informacions del diari Público i de l’excomissari Villarejo. L’Estat no s’investigarà mai a si mateix, i encara menys per autosentenciar-se i mostrar al món les barbaritats que està disposat a cometre contra Catalunya per impedir-li la llibertat. Només cal observar com ha reaccionat davant de Público i de Villarejo. En el cas del primer, com si sentís ploure; i en el del segon, tirant de manual: poques coses hi ha tan antigues com tallar el coll del missatger que porta notícies que despullen el poder. Avui dia no es tallen colls perquè fa lleig, però es fa allò tan pervers que és desacreditar la persona, desqualificar-la, infamar-la i tractar-la de dement per tal que ningú no se la cregui.

En altres paraules, l’Estat necessita banalitzar Villarejo per justificar la pròpia immobilitat. Tan fàcil que seria, si és que pot, desacreditar-lo presentant proves fefaents que no hi havia connexió entre els atemptats del 17-A i l’Estat espanyol. El cinisme de l’Estat arriba a l’extrem d’acusar Villarejo de no presentar proves de la informació que aporta mentre aquestes proves li han estat segrestades no sols perquè no les pugui utilitzar, sinó perquè l’Estat pugui mirar-se-les amb lupa i vegi com s’ha de protegir de tot allò que el compromet. És obvi que com més es nega l’Estat a aprofundir en el cas més s’autoinculpa, però tant li fa. Recordem quina era l’actitud del jutge Baltasar Garzón quan els independentistes empresonats el 1992 li deien que els estaven torturant: mirava literalment al sostre fins que callaven. Per això, si ara apareguessin dos agents del CNI que diguessin el mateix que han dit Villarejo o el diari Público, els tractarien de bojos o de ressentits. És el que han fet Salvador Illa, Pedro Sánchez, Teresa Cunillera i tot el Partit Socialista en bloc amb Villarejo.

Arribats aquí, és legítim que els familiars de les víctimes mortals dels atemptats del 17-A, víctimes de diverses nacionalitats, s’estiguin preguntant ara mateix si les setze persones que hi van perdre la vida són els primers morts del procés català i d’un “petit ensurt a Catalunya”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: El cit campejador a gener 25, 2022 | 21:07
    El cit campejador gener 25, 2022 | 21:07
    El pruses tiene una víctima mortal. Fue un ciudadano francés al que le dio un infarto y ambulancia no pudo reanimarle y llevarle al hospital corriendo porque l turba de walking dead habían cerrado la carretera al aeropuerto de el Prat
    • Icona del comentari de: Miquel a gener 26, 2022 | 09:54
      Miquel gener 26, 2022 | 09:54
      Al Çid, un mercenari, se li diu "el Campeador", en castellà. Dir-se "Campejador", i escriure en castellà no té cap sentit. Demostra una ignorància i una contradicció enciclopèdiques. ¡Arriba España!
  2. Icona del comentari de: BondiaCatalunya a gener 25, 2022 | 21:51
    BondiaCatalunya gener 25, 2022 | 21:51
    Atès que moltes víctimes són estrangers, no es podria aconseguir articular accions judicials des de altres països?
    • Icona del comentari de: Eudald a gener 26, 2022 | 01:45
      Eudald gener 26, 2022 | 01:45
      No. No espot. Com tampoc es pot proclamar la independència amb un referèndum de pa sucat amb oli
      • Icona del comentari de: Ok Gal a gener 26, 2022 | 09:09
        Ok Gal gener 26, 2022 | 09:09
        Segur q no hi han tribunals internacionals q algun cop mouen el dit? A tu t’agraden més els referèndums inexistents, és obvi. Als nazis els agrada més les cues camí el crematori que camí a votar lliurement.
    • Icona del comentari de: Els criminals et diran que no a gener 26, 2022 | 09:27
      Els criminals et diran que no gener 26, 2022 | 09:27
      Clar que es podria. És terrorisme d'estat, i el terrorisme es pot jutjar a qualsevol país.
  3. Icona del comentari de: Tip a gener 25, 2022 | 23:01
    Tip gener 25, 2022 | 23:01
    Només cal comparar els morts per COVID-19 a Suïssa fins avui (12'621) amb una població de 8.6 milions amb CAT (25'419) amb una població de 7.7 milions. Hi ha a CAT més del doble de morts això sense tenir en compte els 900 mil habitants més que té Suïssa. I això té dues explicacions: la primera és la retallada massiva de les inversions en salut que feren fa anys (com a Itàlia i el resultat fou l'apocalipsi al Nord) i la segona és la Situació Colonial on la Metròpoli Espanyola xucla anualment pel cap baix 16 miliards d'euros que no s'inverteixen a CAT. Ésser una Colònia mata, és mortal. Però malhauradament tot plegat no és motiu d'interès a les miserables elits catalanes. Elles viuen bé amb les molles que la Metròpoli els deixa. Però ni amb aquestes dades tan bèsties les elits canviaran. Ara ens volen fer els Jocs d'Hivern a l'Aran i al Pallars després d'haver-los buidat durant 40 anys. Vegeu el reportatge de TV3 "L'Última Milla" on parla de la fibra òptica als pobles i apareix en Puigneró. Aquest reportatge descriu la merda d'elits que tenim. I que amb ells no fotrem pas res. Només romandre una Colònia Espanyola per segles.
  4. Icona del comentari de: Si a gener 25, 2022 | 23:29
    Si gener 25, 2022 | 23:29
    Quan el estafo assasina, cal pendre mesures. Qui no ho fa o ho obbia, n'és còmplice.
  5. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 26, 2022 | 08:53
    Doctor Strangelove gener 26, 2022 | 08:53
    No, només un miserable com tu pot fer preguntes així! Mira que n'arribes a ser de malparit. Doc.
  6. Icona del comentari de: x a gener 26, 2022 | 08:59
    x gener 26, 2022 | 08:59
    Caldria incloure en el llistat als terroristes, perquè a l'Estat espanyol li fou absolutament indiferent que l'imam controlat pel CNI els radicalitzés fins a convertir-los en assassins.
  7. Icona del comentari de: Ok GAL a gener 26, 2022 | 09:18
    Ok GAL gener 26, 2022 | 09:18
    El procés tindrà o té morts i torturats, milions, però no aquests16, que van a compte exclusiu de l’estat, del GAL, però no es pot jutjar a Ñ, tota Ñ està implicada, directament o indirecta: advocats, policia, jutges, fiscals, polítics, periodistes...Va ser el Gal qui va permetre que juguessin amb explosius, igual q a Mad. El Gal no ha desaparegut, el Villarejo ho confirma, els fets ho demostren.
  8. Icona del comentari de: Miquel a gener 26, 2022 | 09:55
    Miquel gener 26, 2022 | 09:55
    Molt bon article. Clar, coherent i encertat. Enhorabona, Sr. Alexandre. En volem més!
  9. Icona del comentari de: Miquel Myers a gener 26, 2022 | 12:39
    Miquel Myers gener 26, 2022 | 12:39
    Deliri total d'Alexandre. No en fa ni una de bona.
  10. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 26, 2022 | 12:49
    Gonzalo gener 26, 2022 | 12:49
    Con las tonterías que llega a soltar el hiperventilado este, no viene de una sandez más.
  11. Icona del comentari de: Ricard a gener 26, 2022 | 13:51
    Ricard gener 26, 2022 | 13:51
    Un article massa considerat amb els criminals castellanistes.
  12. Icona del comentari de: Fredi a gener 27, 2022 | 19:13
    Fredi gener 27, 2022 | 19:13
    El d’atemorir ho diuen ara. El proposit era pitjor. L’adn del jefe no era a Alcanar.
  13. Icona del comentari de: sense perdó a gener 27, 2022 | 19:18
    sense perdó gener 27, 2022 | 19:18
    ja hi pots sumar els dos agents rurals assassinats a aspa el gener del 2017. Els va matar un ultra.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa